Automatgear og adaptiv fartpilot

Automatgear og adaptiv fartpilot

Kombinationen giver tryghed

Adaptiv fartpilot gør køreturen både nemmere og mere sikker. Kombineret med automatgear får sikkerheden endda et ekstra løft. I alle IONIQ-modeller er begge funktioner en del af standardudstyret.

De økonomiske forhold er et afgørende paramenter, når der skal vælges bil. God pris, god brændstoføkonomi og lave driftsomkostninger står øverst på listen hos bilkøbere. Der er dog også en klar tendens til, særligt de seneste år, at danskerne har fået øjnene op for de smarte funktioner, der gør bilerne både nemmere og mere sikre at køre i.

"Jeg er fuldstændig bjergtaget af komforten, især ved bykørsel, og sammen med Stop & Go-funktionen er det helt vildt fedt!”

Arne Mikkelsen

Øger trygheden

En af de danskere, der har erfaring med kombinationen af automatgear og den adaptive fartpilot, er Arne Mikkelsen fra Holstebro, som siden maj 2018 har været IONIQ-ejer: ”Min egen oplevelse er, at det er en fuldstændig ny måde at køre bil på med de to features. Det giver en afslappet og glidende kørsel og er en perfekt måde at holde en ordentlig afstand til forankørende på. Det har for mig været en vigtig sikkerhedsfeature at kunne sætte afstanden, så jeg kan køre trygt,” siger Arne Mikkelsen. ”Jeg kom fra et helt liv med manuelt gear og er fuldstændig bjergtaget af komforten, især ved bykørsel, og sammen med Stop & Go-funktionen er det helt vildt fedt!”

Delvist selvkørende

Når vi spørger blandt vores kunder, fremhæver de ofte adaptiv fartpilot som noget, der gør en stor forskel for køreoplevelsen. Derfor har vi valgt at gøre den udvidede adaptive fartpilot til standard i IONIQ. Dernæst skal man ikke koncentrere sig om at skifte gear, idet IONIQ electric har en reduktionsgearkasse, mens IONIQ hybrid og plug-in hybrid har en 6-trins DCT-gearkasse. De to ting tilsammen kan give sikkerheden et løft. Samtidig er det muligt at være delvist selvkørende, så man ikke aktivt selv behøver at accelerere eller bremse. Hvor automatgearet sørger for et smidigt gearskifte, fastholder og justerer den adaptive fartpilot løbende den forudindstillede hastighed. Har man først kørt turen København-Odense helt uden at røre bremse og speeder, vil man nødigt undvære assistentsystemerne igen.

Arne Almindelig 1

Den adaptive fartpilot arbejder sammen med bilens gearkasse og sikrer, at bilen kan bremse helt ned eller køre kø-kørsel, uden at man rører speeder eller bremse. Herefter kan bilen også selv accelerere, når køen opløses og vende tilbage til den forudindstillede hastighed.

Fartpilot med machine learning er næste skridt

”Mange af vores kunder har gode oplevelser med den adaptive fartpilot – men for nogen kan det også være svært at springe ud i, fordi man føler, at man mister kontrollen og overlader kørslen til bilen. Derfor satser Hyundai også på at udvikle teknologien og gøre den endnu mere tilgængelig,” fortæller Annegrethe Skovby, der er pressechef hos Hyundai.

”Vi er blandt andet ved at udvikle en fartpilot baseret på machine learning, som udover at køre sikkert også tilpasser sig billistens personlige måde at køre på. Den vil bl.a. efterligne afstanden, du plejer at holde til bilen foran dig, tage højde for den måde du accelererer på, og hvordan du reagerer på ændringer i trafikken.”

IONIQ-familien fås i tre drivlinjer
Alle tre modeller tilbydes i to forskellige udstyrsvarianter: Trend og Premium
IONIQ hybrid

IONIQ hybrid

Læs mere
IONIQ plug-in hybrid

IONIQ plug-in hybrid

Læs mere
IONIQ electric

IONIQ electric

Læs mere
Andre læseforslag til dig
En del af familien Hundebøll

En del af familien Hundebøll

Mattias Hundebøll og hustruen, Marie, havde længe talt om at udskifte familiens gamle benzinbil med en ny og moderne elbil. Grøn kørsel var begyndt at [...]

Læs artikel
Over 5.000 km uden at tanke benzin

Over 5.000 km uden at tanke benzin

René Pedersen fra Smørum har kørt 5.244 km i sin IONIQ plug-in hybridbil uden at tanke én eneste gang. Det svarer til [...]

Læs artikel
Hørt om vores magasin?

Hørt om vores magasin?

Læs mange flere artikler som denne i vores magasin, Hyundai Magazine. 

Mere om Hyundai Magazine