
Overvandt rækkeviddeangsten
Familien Lutterman
Rækkeviddeangst er et relativt nyt begreb for danske bilejere. Tidligere, da vi alle kørte i benzin- eller dieselbiler, var der ikke noget at bekymre sig om. For med godt 2.000 tankstationer fordelt ud over det ganske land var risikoen for at løbe tør for brændstof stort set ikke-eksisterende.
Det er noget helt andet med elbiler. For hvordan får man lige strøm nok på sin bil til turen, når ’faster Oda’ bor længere væk, end elbilen kan køre på én opladning?
For det første kører moderne elbiler længere og længere på en opladning. Batterierne bliver simpelthen bedre og bedre. Og for det andet har antallet af ladestandere i Danmark i dag overhalet antallet af tankstationer. Der er med andre ord ikke længere nogen grund til at lide af rækkeviddeangst.
"Vi har aldrig tidligere kørt Hyundai, men da vi kiggede på de forskellige bilmærkers elbilsudvalg, udstyr og priser – samt leveringstider og nærliggende forhandlere – var valget egentlig helt ligetil."
Jonas Luttermann
Ikke noget at betænke sig på
Prisen for elbiler er efterhånden også nået et niveau, hvor de kan konkurrere direkte med “klassiske“ benzin- og dieselbiler, så dagens elbiler er ikke længere forbeholdt folk med mange penge. Når man så samtidig kan transportere sig miljøvenligt til og fra arbejde – og til faster Oda – er der ikke rigtigt længere noget at betænke sig på. Og det var da også den konklusion, Anette og Jonas Luttermann nåede frem til.
”Vi lagde ud med at købe en Hyundai IONIQ Electric, og den har til fuldt ud levet op til vores forventninger. Både driftsøkonomien og vores køreglæde blev forbedret, så derfor skiftede vi kort før sommerferien også Anettes benzinbil ud med en Hyundai, denne gang den nye KONA Electric. Det har vi ikke et øjeblik fortrudt,” siger Jonas Luttermann.
Er ved at overvinde angsten
Anette og Jonas Luttermann har begge et dagligt kørselsbehov på omkring 50 km, så risikoen for at løbe tør for strøm til eller fra arbejde er minimal. Alligevel havde specielt Anette rækkeviddeangst.
”Jeg kan mærke, at jeg efterhånden er ved at komme mig over min rækkeviddeangst. Jeg kan jo se, hvor lidt strøm min KONA Electric bruger på vej til og fra arbejde, så jeg behøver jo ikke at bekymre mig. Når det er sagt, så kører jeg stadig helst hjemmefra med et fuldt opladet batteri,” siger Anette Luttermann.

Elbilernes lyksaligheder
Anette og Jonas Luttermann tog det første skridt ud i elbilernes lyksaligheder med købet af en Hyundai IONIQ Electric i Premium-version. Næste skridt for familien blev en Hyundai KONA Electric, også i Premium-udgave. Bilen er med den store batteripakke på 64 kW, hvilket giver den en rækkevidde på op til 449 km på en opladning. Det var også den bil, der opnåede en flot tredjeplads i kampen om at blive Årets Bil i Danmark i 2019.

Ladestandere findes overalt
Der findes i dag over 2000 offentlige ladestandere i Danmark, oftest placeret ved motorveje, indkøbscentre, parkeringshuse og centrale parkeringspladser i de større byer. Læg dertil de mange, mange private ladestandere. Det betyder, at det i dag er langt nemmere at finde en ladestander end det er at finde en banzinstation.
Lavere driftsomkostninger
Nu er det ikke mange uger siden, at den nyindkøbte Hyundai KONA Electric for første gang blev ladet op hjemme i garagen i Augustenborg, så noget endegyldigt overblik over den samlede driftsøkonomi har Jonas Luttermann endnu ikke fået. Men han anslår, at familien har reduceret deres omkostninger med cirka 500 kr. om måneden.
”At spare 500 kr. om måneden med et dagligt kørselsbehov på blot to gange 50 km er fint med os. Specielt fordi vores køreglæde er blevet meget større. Vi har aldrig tidligere kørt Hyundai, men da vi kiggede på de forskellige bilmærkers udvalg, udstyr og priser – samt leveringstider og nærliggende forhandlere – var valget egentlig helt ligetil,” siger Jonas Luttermann.

IONIQ Electric
Både den billigste og mest energieffektive elbil, du kan eje!

En del af familien Hundebøll
Mattias Hundebøll og hustruen, Marie, havde længe talt om at udskifte familiens gamle benzinbil med en ny og moderne elbil. Grøn kørsel var begyndt at [...]

Over 5.000 km uden at tanke benzin
René Pedersen fra Smørum har kørt 5.244 km i sin IONIQ Plug-in Hybridbil uden at tanke én eneste gang. Det svarer til [...]

Hørt om vores magasin?
Læs mange flere artikler som denne i vores magasin, Hyundai Magazine.