Hyundai Teknik bilejer tjekker sin bluelink app

Bliv klogere på teknikken i elbiler

Teknologien i moderne elbiler har udviklet sig enormt i de seneste år. Sikkerheden er øget, og der er udviklet et væld af nye, smarte funktioner, der gør dine køreture mere komfortable. Men først og fremmest er der en kraftig udvikling i gang fra benzin og diesel til el.

Motor og batteri

Elbilsmotor

Elbilsmotor

En elmotor har fuldt drejningsmoment allerede ved 0 omdrejninger. Det betyder, at du har fuld accelerationskraft med det samme. Der er heller ikke en egentlig gearkasse i en elbil, så du mister ikke energi ved udvekslingen. Det betyder, at du udnytter energien langt bedre end ved f.eks. en benzinmotor - faktisk er virkningsgraden i en elmotor helt op til 95%, mens den for en benzinmotor ligger på 30-35%.

Elbilsbatteri

Elbilsbatteri

Alle Hyundais elbiler benytter lithium-ion-polymer batterier. Denne type batteri bevarer sin høje kapacitet, også selvom batteriet ikke forbruges helt mellem opladningerne. Batteriet tappes hurtigere for energi, hvis du kører hurtigt. Du bruger også mere strøm ved kørsel i bjerge, om vinteren med koldere temperaturer og med vinterdæk på, og hvis du tænder for aircondition, sædevarme og andet udstyr.

Teknik

Det smarte, regenerative bremsesystem, du finder i både KONA electric og IONIQ 5, tilfører energi til bilens batteri, når du bremser. På den måde øger du rækkevidden uden at skulle lade bilen op.
Justérbare og regenerative bremser

Justérbare og regenerative bremser

Nedbremsning er optimeret gennem det regenerative bremsesystem, så du kan “genindvinde“ en del af din kørselsenergi. Teknologien hjælper batteriet med at være opladet. Du kan nemt selv justere niveauet af regenerativ bremsning ved hjælp af smarte ’paddle shifters’ bag rattet.

Nedbremsning

Nedbremsning

Det er også muligt at bremse din elbil ved at benytte dine ’paddle shifters’. Bliv bare ved med at holde den venstre ’paddle shifter’ inde.

Smart regenerativ bremsning

Smart regenerativ bremsning

Det regenerative bremsesystem bruger de indbyggede radarsensorer til automatisk at kontrollere niveauet for bilens bremsning og justere den i forhold til trafikken foran. Systemet registrerer også, om du kører op eller ned ad bakke og justerer bremsesystemet efter dette.

Udstyr

Udstyr, der giver køreglæde

Udstyr, der giver køreglæde

Elbiler fra Hyundai er særdeles veludstyrede. Det er med til at øge din køreglæde og komfort. Du kan for eksempel tilslutte din smartphone gennem Apple CarPlay™, så du spejler din telefon på bilens skærm. Samtidig er der mulighed for at oplade mobilen trådløst. Du kan også vælge forskellige køreindstillinger, blive guidet til så effektiv kørsel som muligt og anvende Hyundai LIVE Services, der giver besked om trafik, vejr og ledige parkeringspladser – og som guider dig til nærmeste ladestation.

Det nævnte udstyr er afhængig af variant.

Bluelink®

Bluelink er et lille SIM-kort i din bil, som er designet til at gøre hverdagen og køreturene lidt nemmere.
Styr din elbil fra din smartphone

Styr din elbil fra din smartphone

Via en app på din smartphone får du adgang til en masse smarte funktioner som f.eks. ladestationers placeringer, trafik, vejr, parkering og seværdigheder. Du kan også åbne og låse din bil samt se, hvor den holder parkeret.

Mere om Bluelink
Særligt til elektriske biler

Særligt til elektriske biler

Når du kører i en elbil, får du adgang til helt særlige fordele. Du kan bl.a. kontrollere din opladning, se opladnings- og batteristatus samt benytte programmérbar klimakontrol.

Læs mere

Bluelink er oftest ekstraudstyr eller afhængig af variant. Inkluderer et gratis 5 års abonnement på tjenesten. 3 år for IONIQ 5.

Hvad vil du læse mere om?

Det siger ejerne

Det siger ejerne

Læs mere
Hyundai elbiler

Hyundai elbiler

Læs mere
Opladning

Opladning

Læs mere
Rækkevidde

Rækkevidde

Læs mere

Ofte stillede spørgsmål

Om teknikken i elektriske biler

Hver eneste Hyundai er skabt til at give mange års køreglæde. Derfor tilbyder vi5 års garanti uden kilometerbegrænsning på alle vores biler. For at opretholde garantien kræver det bl.a., at bilen løbende vedligeholdes i henhold til Hyundais vedligeholdelsesprogram.

Vi anbefaler, at service og reparation altid udføres på et autoriseret Hyundai-værksted, og at der udelukkende anvendes originale reservedele. Vælger du at benytte et ikke-autoriseret værksted, skal du i forbindelse med en eventuel garantisag kunne dokumentere, at eftersynene er udført korrekt i henhold til Hyundais forskrifter.

På el- og hybridbiler tilbyder vi yderligere hele 8 års garanti på batteripakken. Dog maksimalt 160.000 km.

På el-, hybrid og plug-in hybridbiler tilbyder vi hele 8 års garanti på batteripakken. Dog maksimalt 160.000 km.

Nej. Faktisk har et batteri i en elbil godt af at blive ”sjatladet”, så det er ikke nødvendigt at lade fuldt op hver gang.

Der findes ikke ret mange rene elbiler, der er godkendte til anhængertræk. Men på KONA Electric og IONIQ 5 må der monteres anhængertræk. KONA Electric må trække op til 300 kg og IONIQ 5 op til 1.600 kg.

Ja! Det er mindst lige så sikkert at køre i en elektrisk bil, som at køre i en benzinbil. Hvis et sammenstød udløser bilens airbags, frakobles højspændingsbatteriet straks fra resten af bilen. Der er desuden intet brændstof, der kan antænde.

Læs mere

Nej. Nye elbiler er forsynet med en automatisk genereret lyd ved hastigheder under 20 km/t for netop at sikre, at fodgængere, cyklister eller svagt seende altid kan høre elbilerne. Ved højere hastigheder vil dækstøjen være hørbar – elbil eller ej.

En ren elbil består af langt færre dele, som skal vedligeholdes og serviceres. Da den ikke drives af en forbrændingsmotor, skal den hverken have skiftet olie eller oliefilter. Derudover har den heller ingen gearkasse, kobling, tandrem, knastaksel, katalysator, tændrør eller lignende, der kan blive slidt eller gå i stykker. Derfor er vedligeholdelse af en elbil ofte billigere end en benzinbil.

Ja. Batteriet i en Hyundai har den internationale klassifikation IP 6K9, og er bl.a. beskyttet mod støv og højtryksrens med vand.

Når du kører en elbil, bruger du primært speederen. Når du fjerner foden fra pedalen, bremser bilen. Når du bremser, generer du energi som genbruges til at oplade bilen under kørsel.

Elmotorer udnytter energien langt bedre end f.eks. en benzinmotor. Det ses i den såkaldte virkningsgrad, som viser hvor stor en del af den tilførte energi (benzin, diesel eller strøm), der bliver til fremdrift. I en elmotor er virkningsgraden helt op til 95%, mens den for en benzinmotor ligger på omkring 30-35%. Det skyldes, at der ikke er motorfriktion i en elmotor.