Bliv klogere på teknikken i elektriske biler

Bliv klogere på teknikken i elektriske biler

Bilteknologi har udviklet sig enormt i de senere år. Ikke alene kan biler nu køre på el – de har også flere smarte funktioner, der gør dine køreture mere komfortable. Her på siden kan du tage et kig ind i bilerne, og blive klogere på teknikken og udstyret.

Motor og batteri
Motor

Motor

En elmotor har fuldt drejningsmoment allerede ved 0 omdrejninger. Det betyder, at du har fuld accelerationskraft med det samme. Der er heller ikke en egentlig gearkasse i en elbil, så du mister ikke energi ved udvekslingen. Det betyder, at du udnytter energien langt bedre end ved f.eks. en benzinmotor - faktisk er virkningsgraden i en elmotor helt op til 95%, mens den for en benzinmotor ligger på 30-35%.

Batteri

Batteri

Alle Hyundais elbiler benytter lithium-ion-polymer batterier. Denne type batteri bevarer sin høje kapacitet, også selvom batteriet ikke aflades mellem opladningerne. Batteriet tappes hurtigere for energi, hvis du kører hurtigt. F.eks. stiger forbruget med 30% hos en KONA electric, når du øger hastigheden fra 90 km/t til 110 km/t. Du bruger også mere strøm ved kørsel i bjerge, om vinteren med koldere temperaturer og med vinterdæk på, og hvis du tænder for aircondition, sædevarme og andet udstyr.

Udstyr
Udstyr der giver køreglæde

Udstyr der giver køreglæde

Elektriske biler fra Hyundai er særdeles veludstyrede. Det er med til at øge din køreglæde og komfort. Du kan for eksempel tilslutte din smartphone gennem Apple CarPlay, så du spejler din telefon på bilens skærm. Samtidig er der mulighed for at oplade mobilen trådløst i bilen. Du kan også vælge forskellige køreindstillinger, blive guidet til så effektiv kørsel som muligt og anvende vores veludviklede navigationssystem.

Det nævnte udstyr er afhængig af variant

Blue Link®

Som noget nyt er der også mulighed for Blue Link-opkobling i en række af vores KONA og IONIQ varianter. Med Blue Link får du bl.a. adgang til information om Hyundai-forhandlere, ladestationers placeringer, trafik, vejr, parkering og seværdigheder. Du kan også åbne og låse din bil samt se, hvor den holder parkeret. Blue Link er gratis i 5 år fra køb af ny Hyundai.

 

Du kan også glæde dig til følgende Blue Link-funktioner:

Batteristatus

Batteristatus

Få overblik over din elbils rækkevidde, batteriets ladetilstand samt opladningstider.

Programmérbar opvarmning

Programmérbar opvarmning

Forvarm din bil på et bestemt tidspunkt, så du altid kan stige ind i en varm bil.

Programmérbar opladning

Programmérbar opladning

Programmér start- og stoptidspunkt for opladningen, og stå op til et opladet batteri.

Send destination til din bil

Send destination til din bil

Brug Blue Link-appen til at søge efter destinationer, og send dem til din bils navigationssystem.

Blue Link® fås pt. til en række af vores KONA og IONIQ varianter som ekstraudstyr.

Hvad vil du læse mere om?
Hvad siger ejerne af elektriske biler?

Hvad siger ejerne af elektriske biler?

Se Hyundais udvalg af elektriske biler

Se Hyundais udvalg af elektriske biler

Hvilken elektrisk bil passer til mig?

Hvilken elektrisk bil passer til mig?

Bliv klogere på opladning

Bliv klogere på opladning

Ofte stillede spørgsmål
Om teknikken i elektriske biler
Hvor lang garanti er der på en Hyundai?

Hver eneste Hyundai er skabt til at give mange års køreglæde. Derfor tilbyder vi 5 års garanti uden kilometerbegrænsning på alle vores biler. For at overholde garantien kræver det bl.a., at bilen løbende vedligeholdes i henhold til Hyundais vedligeholdelsesprogram.

Vi anbefaler, at service og reparation altid udføres på et autoriseret Hyundai-værksted, og at der udelukkende anvendes originale reservedele. Vælger du at benytte et ikke-autoriseret værksted, skal du i forbindelse med en eventuel garantisag kunne dokumentere, at eftersynene er udført korrekt i henhold til Hyundais forskrifter.

På el- og hybridbiler tilbyder vi yderligere hele 8 års garanti på batteripakken. Dog maksimalt 160.000 og 200.000 km (afhængig af model).

Skal batteriet lades fuldt op hver gang?

Nej. Faktisk har et batteri i en elbil godt af at blive ”sjatladet”, så det er ikke nødvendigt at lade fuldt op hver gang.

Kan jeg få anhængertræk på en elektrisk bil?

Der findes ikke ret mange rene elbiler, der er godkendte til anhængertræk. Med IONIQ hybrid og IONIQ plug-in hybrid er det muligt at montere anhængertræk. Hver især er nemlig godkendt til at trække en trailer med bremser på op til 750 kg, hvilket svarer til en almindelig havetrailer. På IONIQ electric er det kun muligt at montere cykeltræk.

Er det sikkert at køre i elektriske biler?

Ja! Det er mindst lige så sikkert at køre i en elektrisk bil, som at køre i en benzinbil. Hvis et sammenstød udløser bilens airbags, frakobles højspændingsbatteriet straks fra resten af bilen. I en ren elbil er der desuden intet brændstof, der kan antænde.

Hvilken type vedligeholdelse kræver en elektrisk bil?

En ren elbil består af langt færre dele, som skal vedligeholdes og serviceres. Da den ikke drives af en forbrændingsmotor, skal den hverken have skiftet olie eller oliefilter. Derudover har den heller ingen gearkasse, kobling, tandrem, knastaksel, katalysator, tændrør eller lignende, der kan blive slidt eller gå i stykker. Derfor er vedligeholdelse af en elbil ofte billigere end en benzinbil.

Kan en elektrisk bil vaskes i vaskehal?

Ja. Batteriet i en Hyundai har den internationale klassifikation IP 6K9, og er bl.a. beskyttet mod støv og højtryksrens med vand.

Hvordan bremser en elektrisk bil?

Når du kører en elektrisk bil, bruger du primært speederen. Når du fjerner foden fra pedalen, bremser bilen. Når du bremser, generer du energi som genbruges til at oplade bilen under kørsel.

Hvad er virkningsgrad?

Elmotorer udnytter energien langt bedre end f.eks. en benzinmotor. Det ses i den såkaldte virkningsgrad, som viser hvor stor en del af den tilførte energi (benzin, diesel eller strøm), der bliver til fremdrift. I en elmotor er virkningsgraden helt op til 95%, mens den for en benzinmotor ligger på omkring 30-35%. Det skyldes, at der ikke er motorfriktion i en elmotor.