Hurtigere og nemmere opladning

Det er nemt at oplade en elektrisk bil – uanset om du har en elbil eller en plug-in hybrid. Både derhjemme med en ladeboks eller på en offentlig ladestation. Og der kommer hele tiden nye offentlige ladestationer til både i Danmark og i Europa. Bliv klogere på hvilke lademuligheder, der findes, og hvilke der passer bedst til dig.

Teknik

Standardladning og hurtigladning

Der findes to typer opladning af elbiler. Standardladning med vekselstrøm (AC) og hurtigladning med jævnstrøm (DC). Og som navnet antyder, er hurtigladning hurtigere end standardladning. Når du lader derhjemme via en ladeboks, er det oftest med vekselstrøm. Og når du lader på offentlige ladestationer kan det både være med vekselstrøm og jævnstrøm. Sidstnævnte gør, at det ikke tager meget mere end en time at lade din bil op.
Normal ladekabel

Standardladning med vekselstrøm (AC)

Når du tilslutter din Hyundai til AC-ladning, vil bilens on-board charger konvertere vekselstrømmen til jævnstrøm, som derefter lagres i bilens batteri. Det er derfor bilens on-board charger, som afgør, hvor hurtigt din bil kan AC-lade. Hyundais on-board chargers kan lade med op til 11 kW.

Du kan også - i nødtilfælde - oplade en elbil via et almindeligt strømstik – men det anbefales ikke, fordi der er risiko for overophedning af husets elinstallation, fordi den ikke er skabt til så stor en belastning.

Hurtig ladekabel

Hurtigladning med jævnstrøm (DC)

Når du lader med jævnstrøm, behøver bilens on-board charger ikke at konvertere strømmen. Derfor går denne type opladning hurtigere. DC-hurtigladning defineres som alt fra 50 kW til 150 kW. Plug-in hybrid-modeller kan ikke DC-lade.

Hurtig ladekabel

Lynladning

Som en generel tommelfingerregel, defineres lynladning som alt mellem 150 kW og 350 kW. På en lynladestation kan IONIQ 6 tilføje op til 351 km rækkevidde på helt ned til 15 minutter – eller lade fra 10 til 80 % på ned til kun 18 minutter. Hyundais verdensførende teknologi i IONIQ 5 og IONIQ 6 understøtter både 400V og 800V opladning.

Bemærk, at ladetider afhænger af batteritemperatur, laderens beskaffenhed, antallet af brugere på samme lader m.m. Derudover er ladetiderne afhængige af batteriets tilstand, den tilfængelige ladestrøm, ladestanderens tilstand, udendørstemperatur m.m.

Hurtig opladning med IONIQ 5

Se videoen og find ud af hvor nemt det er at oplade IONIQ 5. Både, når du lader den derhjemme, eller hvis du anvender en hurtiglader. IONIQ 5 er nemlig udstyret med et innovativt 800V-batterisystem, som giver nogle hurtige ladetider.

Tillad cookies, for at se denne video

Faktorer, som påvirker ladetiden

Der er mange faktorer, som påvirker, hvor hurtigt du kan oplade din elbil. F.eks. batteriets størrelse og kapacitet samt hvilken ladestander du anvender. Derudover spiller vejret også en rolle, for batterier bryder sig hverken om ekstrem kulde eller varme.
On-board charger

On-board charger

En on-board charger omdanner vekselstrømmen (AC), som kommer fra ladestationen, til jævnstrøm (DC), som sidenhen lagres i batteriet. De indbyggede on-board chargers i vores modeller understøtter op til 10,5 kW.

Batteriets kapacitet

Batteriets kapacitet

Jo mere energi batteriet kan lagre, jo længere tid tager det at lade det helt op.

Batteriniveau

Batteriniveau

For at passe bedst muligt på dit batteri er det optimale batteriniveau mellem 20% og 80%. Det er både godt for batteriets levetid, og så oplades det oftest også hurtigere, når det ligger på det niveau.

Batterivarmer

Batterivarmer

Kulde påvirker ladetiden negativt. For at imødekomme dette kan du anvende bilens batterivarmer og pre-conditioner til DC-ladning. Denne består af et varmesystem, som sørger for at batteriet har den optimale temperatur ved ankomst til en ladestander. Funktionen aktiveres automatisk, når bilens navigation indstilles til at vise vej til en hurtiglader.

Tilgængelig i IONIQ 5 og IONIQ 6. Bemærk funktionen bruger strøm, og effekten afhænger af forskellige eksterne faktorer, heriblandt temperatur samt distance til hurtigladeren.

Lave temperaturer

Lave temperaturer

Når det er koldt, flyder strømmen langsommere, og det tager derfor længere tid at oplade en elbil. Nogen kalder det "Cold Gate". For at imødekomme effekttabet er der nogle forskellige ting, du kan gøre, når det er koldt.

Du kan f.eks. slukke bilen, når du oplader. På den måde bruger batteriet ikke ressourcer på at holde kabinen opvarmet. Derudover gælder det, at jo mere strøm, der er på batteriet, når du starter opladning, jo længere tid tager det at oplade det. Så ved lave temperaturer er det en ekstra god ide at vente med at lade til batteriniveauet er omkring 20%.

Forlæng batteriets levetid

Forlæng batteriets levetid

Vi har samlet nogle tips til, hvordan du kan forlænge dit batteris levetid og optimere rækkevidden.

Læs mere

Hvor ofte behøver du at lade?

Vælg, hvor langt du pendler dagligt, og find ud af, hvor mange dage du kan køre på en enkelt opladning.

Ovenstående er baseret på blandet kørsel om sommeren og er kun en indikation. Bruges bilen udover pendling vil tallene afvige.

Vil du vide mere om rækkevidde?

Vil du vide mere om rækkevidde?

Med en opladet bil er du klar til at køre afsted. Men hvor langt kan du egentlig køre på en opladning, og hvordan får du mest muligt ud af en opladning? Og hvad gør du, når det snart er tid til at lade på ny? Det kan du blive klogere på lige her:

Læs mere

Opladning hjemme

Sådan fungerer det

Alt efter om du bor i lejlighed eller hus, har du mulighed for at vælge mellem forskellige ladeløsninger til din elbil eller din plug-in hybridbil.
Mand stående ved siden af sin IONIQ 5

Hvis du bor i hus

Den sikreste og nemmeste måde at oplade en elbil eller en plug-in hybridbil på, hvis du bor i hus, er via en ladeboks. Den kan monteres på en væg eller være fritstående, og du har altid nem adgang til at få ladet din bil op.

IONIQ 5 i gang med at lade op

Hvis du bor i lejlighed

Der kommer hele tiden flere og flere offentlig ladestationer til. Både i nærheden af motorvejsnettet og på vores arbejdspladser og i parkeringshuse. Og hvis du bruger Charge myHyundai, får du med ét kort adgang til over 300.000 ladepunkter rundt omkring i Europa.

Opladning derhjemme

Opladning derhjemme

Når du oplader derhjemme, har du mulighed for at indstille din Hyundai til at oplade på tidspunkter, hvor elpriserne er lavest og elnettet belastes mindst. Dette er både muligt med en elbil og en plug-in hybridbil.

Læs mere

Opladning ude

Opladning på farten eller på arbejdet

Der kommer hele tiden flere offentlige ladestationer til rundt omkring i Danmark. Og mange arbejdspladser får også etableret ladestandere, så det er nemt for dig at lade, når du er på arbejde. Og hvis du bruger Charge myHyundai, får du ét kort, der giver dig adgang til mere end 300.000 ladepunkter i hele Europa.
Opladning på arbejdspladsen

På arbejdet

Start opladningen når du møder ind. Og få fri til en fuldt opladet bil. Det er heldigvis sådan, det er for flere og flere elbilsejere. For mange arbejdspladser får etableret ladestandere, så både medarbejdere og besøgende kan oplade deres elbil eller plug-in hybridbil.

Kvinde trykker på touchskærm i Hyundai bil

På farten

Du behøver ikke bekymre dig om at løbe tør for strøm. For med Hyundai LIVE Services kan du nemt finde nærmeste ledige ladestander. Du kan både se, om det er en hurtiglader eller standardlader, og navigationen viser dig vejen dertil.

Offentlig opladning

Offentlig opladning

Med Charge myHyundai får du adgang til 300.000 ladepunkter og højhastighedsnetværket IONITY.

Læs mere

Ladeløsninger

Ladeløsninger til ethvert behov

Alle, der køber en ny, elektrisk Hyundai, får automatisk et Charge myHyundai-kort udleveret sammen med bilen. Med Charge myHyundai får du adgang til over 300.000 ladepunkter i hele Europa. Og du kan benytte forskellige ladestationer og udbydere uden, du behøver at lave særskilte aftaler med disse. Du kan frit kombinere dette med de gode ladeløsninger, vi tilbyder i samarbejde med Clever og OK.

Vores elektriske biler

IONIQ 5

IONIQ 5

  • Op til 77.4 kWh batteri
  • Op til 507 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 18 min.**
IONIQ 6

IONIQ 6

  • Op til 77.4 kWh batteri
  • Op til 614 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 18 min.**
KONA Electric

KONA Electric

  • Op til 65.4 kWh batteri
  • Op til 513 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 41 min.**
TUCSON Plug-in Hybrid

TUCSON Plug-in Hybrid

  • Op til 13.8 kWh batteri
  • Op til 65 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 100% på ca. 3 timer og 30 min.**
SANTA FE Plug-in Hybrid

SANTA FE Plug-in Hybrid

  • Op til 13.8 kWh batteri
  • Op til 65 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 100% på ca. 3 timer og 30 min.**

*Rækkevidde iht. WLTP. Rækkevidden afhænger af udstyrsvariant, og kan variere afhængigt af vejforholdene, kørestil, temperatur og dæktype.

**Ladetid afhænger bl.a. af batteritemperatur, batteriets og ladestanderens tilstand, den tilgængelige ladestrøm, laderens beskaffenhed, udendørstemperatur og antallet af brugere på samme lader.

Hvad vil du læse mere om?

Opladning hjemme

Opladning hjemme

Opladning ude

Opladning ude

Ofte stillede spørgsmål

På el-, hybrid og plug-in hybridbiler tilbyder vi hele 8 års garanti på batteripakken. Dog maksimalt 160.000 km. Læs mere om vores garanti her.

Batteriets levetid kan blive forringet, hvis der ofte bruges lynopladning. For at skåne batteriet anbefales det derfor at holde brugen af lynopladning til et minimum. Se vores tips til at forlænge batteriets levetid her.

Umiddelbart nej, da lithium-ion-polymer batteriet ikke aflader sig selv. Elbiler har dog som alle andre biler et 12 volt-batteri, som kan aflades ligesom i en almindelig bil.

Modsat batterier i mobiltelefoner og computere er batteriet i elektriske biler beskyttet af intelligente systemer, der styrer alt – lige fra ladning til temperaturer. Hos Hyundai giver vi otte års garanti / 160.000 km på højspændingsbatteriet. Undersøgelser foretaget af bl.a. Geotab viser, at batterier i elbiler i snit taber 10% af deres kapacitet over 5 år – mest i starten – og kan sagtens holde de fleste elbilers levetid ud. Det bedste er dog, at teknologien bliver hele tiden bedre. 

Hyundai har solgt elbiler i mange år, og den allerførste elektriske bil, som blev lanceret fra Hyundai, var IONIQ Electric, som også fandtes som plug-in hybrid og hybrid. En undersøgelse af denne model, der blev lanceret i 2017, viser, at selv efter mange kilometer og års ejerskab, så er batteriet stadig på 100 procent for langt de fleste biler*. Det kan du læse mere om i artiklen her.

*Hos Hyundai har vi undersøgt mere end 24% af den kørende bestand på 1.013 af IONIQ Electric, og resultatet heraf viser, at batteriets SOH (red. State of Health) stadig er på 100% på langt de fleste biler, som blev testet. Kun ganske få var på mellem 95-99%.

Nej, batteriet tager ikke skade. Men det kan godt slide en smule på batteriet, hvis det står fuldt opladet gennem længere tid, uden at bilen kommer ud at køre, eller hvis det altid lades op til 100% Til hverdag er det nok at lade bilen op til 80-90 procent. Derved kan den også opsamle bremsenergi fra det øjeblik, du ruller ud over kantstenen.

Via Bluelink-appen kan du programmere din bil til at stoppe opladningen, når batteriet f.eks. er 80 eller 90% fyldt.

Hyundai bruger et lithium-ion-polymer batteri. Denne type batteri er valgt på grund af dets evne til at rumme mest mulig energi, og dets evne til at bevare sin kapacitet trods, at batteriet ikke tømmes helt mellem hver opladning.

Både ja og nej. Forskellen er, at en elbil har et højspændingsbatteri, som er det, der sørger for bilens fremdrift ligesom benzin gør i en benzinbil. På højspændingsbatteriet yder vi 8 års batterigaranti, som du kan læse mere om her.

Fælles for elbiler og benzinbiler er, at begge biltyper har et 12-volts batteri, som i princippet er identiske. 12-volt batteriets funktion er at starte bilen og give strøm til vigtige funktioner såsom skærme, sædevarme og klimaanlæg.

Klimaet og opladningsmetoden er de to faktorer, der har størst indflydelse på batteriets levetid. Langsom opladning med jævn hastighed slider mindre på batteriet end kort og intens opladning. Det skyldes, at batteriets kemiske komponenter fungerer bedst, når ladeniveauet er mellem 20 og 80 procent. Et køligt klima slider på batteriet, da det er tvunget til at arbejde hårdere for at levere samme effekt. Se vores tips til at forlænge batteriets levetid her.

Kilowatt hour er en måleenhed, der angiver hvor meget energi, der kan gemmes i batteriet. En bil med stor batterikapacitet – mange kWh – har en længere rækkevidde.

Kilowatt er en måleenhed, der angiver kraften af den elektriske strøm. Den hastighed som en ladestation oplader med, angives i kW.

En ladestation er et sted, hvor du kan oplade din elektriske bil. Der findes fire typer af ladestationer: en privat ladestation (ved dit hjem), en offentlig ladestation med almindelig opladning (AC-ladning), en offentlig ladestation med hurtigladning (DC-ladning 50-150 kW) og en offentlig ladestation med lynladning (DC-ladning 150-350 kW).

Opladningsproppen låses normalt op, når dørene låses op. Hvis du ikke fjerner stikket inden for 10 sekunder, låser stikket automatisk igen. I så fald skal du ikke trække i stikket, men i stedet skubbe det tilbage, låse dørene op igen og fjerne stikket.

Hvis ladestikket ikke kan løsnes på grund af en funktionsfejl, kan du låse det op ved hjælp af nødudløserkablet. På en Hyundai hvor ladestikket er placeret foran, er låsekablet placeret under motorhjelmen. På en Hyundai med ladestik på bagsiden er låsekablet placeret under bagagerumsmåtten. Du kan læse mere i instruktionshæftet under "Oplåsning af ladestikket i en nødsituation".

Ja. Der er tusindvis af ladestationer i Europa også uden for Danmarks grænser. Med Charge myHyundai har du adgang til over 300.000 ladestandere i Europa.

Når bilen løber tør for strøm, går den i stå. Før batteriet er helt tomt, får du to advarsler. Den første advarsel er en notifikation og et lydsignal om, at du har begrænset rækkevidde. Den anden advarsel består af to advarselslamper og en reduktion af kraft. Når kilometertallet når 0, går din bil i stå, og du er nødt til at oplade den, før du kan køre videre. Det er klogt at oplade din elektriske bil hver gang, at det er muligt, så du undgår at løbe tør.

Skulle du alligevel være uheldig at løbe tør for strøm, så frygt ej. Med Hyundai Vejhjælp kan du få opladet din elbil på stedet, så du kan køre til nærmeste ladestation. Hyundai Vejhjælp medfølger, når du køber en ny Hyundai ved en dansk Hyundai-forhandler. Læs mere om ordningen her.

Det kan godt være, at elbiler stadig ikke kan "tankes" lige så hurtigt som benzin- og dieselbiler, men det nærmer sig med hastige skridt. IONIQ 5 tager f.eks. kun ca. 5 minutter om at lade 100 kilometer, og ca. 18 minutter om at lade op til 80%, når du benytter en lynlader. For de mange, der investerer i en hjemmelader, vil ladetiden sjældent være et problem. Du oplader blot bilen natten over.

Ja. Ved lavere temperaturer stiger vindmodstanden, og det påvirker rækkevidden. Dette gælder alle biler – også de konventionelle biler. Kulde og frost gør, at du kører mindre på literen. Vinterdæk og eventuel sne på vejene giver også øget energiforbrug. Det samme gælder, hvis du kører med aircondition, sædevarme og en tændt elbagrude. Læs mere om temperatur og rækkevidde her.

Hvis din bil er udstyret med navigationssystem, kan man med Hyundais LIVE Services se tilgængelige ladestationer i dit nærområde. Du får 5 års gratis abonnement på Hyundais LIVE Services (3 år for IONIQ 5 og 6), når du køber en Hyundai elbil eller plug-in hybrid.

Hvor langt du kan køre på en opladning afhænger af model. Se de præcise rækkevidder i modellernes prislister eller læs vores artikel om rækkevidde i elbiler.

Du kan opnå en længere rækkevidde i din elbil ved at følge disse råd:

  • Slå ECO-tilstand til
  • Kør jævnt og tilpas kørsel efter trafikken, så du undgår at spilde strøm på acceleration
  • Slip speederen i god tid, så du bremser så meget som muligt med den elektriske motor
  • Ved at køre lidt langsommere på motorvejen sparer du meget energi, og rejsetiden er stort set uændret
  • Nedkøl eller opvarm din bil før du kører ved at tilslutte bilen til opladning og indstille tidspunkt for afgang – så skal du ikke bruge strøm på det, når du er på farten
  • Hvis du kører alene, så nøjes med at bruge klimaanlægget i førersiden

Læs mere om rækkevidde i elbiler lige her.