Performance

Performance

Kraftfuld performance
Den nye KONA hybrid leverer en enestående brændstoføkonomi. Denne sporty SUV er nemlig udstyret med en benzinmotor og en batteridrevet elmotor. Tilsammen leverer de 141 hk og et drejningsmoment på 265 Nm. Derudover får du glæde af en 6-trins gearkasse med dobbeltkobling (DCT), som garanterer en brændstoføkonomisk og behagelig kørsel.
Benzinmotor

Benzinmotor

Den nye KONA hybrid har en 1.6 GDi-motor, som leverer 105 hk og en klasseledende brændstoføkonomi. Direkte indsprøjtning sikrer maksimal udbytte af hver eneste dråbe benzin. 

6-trins DCT-gearkasse

6-trins DCT-gearkasse

Den manuelle dobbeltkoblingsgearkasse i KONA hybrid giver dig et mere naturligt og sportsligt gearskifte. DCT-gearkassen giver bedre acceleration med direkte respons fra motoren - og kombinerer dermed det bedste fra den manuelle og automatiske gearkasse.

Elmotor

Elmotor

Nyd elmotorens effektive acceleration. Den elektriske motor på 43,5 hk leverer et højt drejningsmoment og tilbyder en imponerende acceleration. 

Lithium-ion-polymer-batteri

Lithium-ion-polymer-batteri

KONA hybrid er udstyret med et lithium-ion-polymer-batteri på 1,5 kWt, som maksimerer kørsel på el og energiopsamling ved bremsning. Denne type batteri bevarer sin høje kapacitet, også selvom batteriet ikke aflades mellem opladningerne

Energiflow
Afhængig af den aktuelle køresituation skifter den helt nye KONA hybrid mellem forbrændingsmotoren og den elektriske motor. Det regenerative bremsesystem oplader batteriet ved, at den elektriske motor hjælper med at bremse bilen. Energien, der er gemt på batteriet, bruges derefter af den elektriske motor, når den accelererer eller kører op ad bakke.
Start/lav hastighed

Start/lav hastighed

Når man starter fra stilstand eller kører i lav hastighed, bruges den elektricitet, der er gemt i batteriet, til at drive den elektriske motor ved acceleration.

Regenerativt bremsesystem

Regenerativt bremsesystem

Ved bremsning fungerer den elektriske motor som en generator, der gendanner og konverterer energi/elektricitet til batteriet.

Acceleration/op ad bakke

Acceleration/op ad bakke

Når du accelererer kraftigt eller kører op ad en bakke, arbejder elmotoren og benzinmotoren sammen for at maksimere accelerationen og minimere brændstofforbruget. 

Konstant hastighed

Konstant hastighed

Ved konstant hastighed køres bilen enten af benzinmotoren eller af den elektriske motor, alt efter hvad der er mest energieffektivt i den aktuelle situation.

Deceleration/ned ad bakke

Deceleration/ned ad bakke

Det regenerative bremsesystem oplader batteriet ved at lade den elektriske motor hjælpe bilen med at bremse. Når du bremser eller kører ned ad en bakke, spares energien, som systemet genvinder i batteriet. 

Spar brændstof og sænk CO2-udslippet
Den fremragende brændstofeffektivitet og det lave CO2-udslip understøttes af det såkaldte ECO Driving Assistant System. Når en rute indtastes i navigationssystemet, analyseres vejforholdene helt frem til den valgte destination. Føreren bliver gjort opmærksom på, hvornår det er tid til at decelerere for at opnå en bedre brændstoføkonomi. Virker ved hastigheder fra 40-160 km/t (ekstraudstyr - kræver navigation).
Forudser stigning

Forudser stigning

Når der forventes en stigning på din rute, og batteriets ladningstilstand er lav, øges motoreffekten for at kunne oplade batteriet forud for stigningen. Det sikrer, at den elektriske motor kan hjælpe bilen op ad hældningen og samtidig minimere brugen af benzinmotoren. På den måde optimeres brændstofeffektiviteten. 

Forudser nedkørsel

Forudser nedkørsel

Hvis batteriet derimod er tilstrækkeligt opladet, øger den nye KONA hybrid niveauet for elmotorforbruget inden hældningen for at minimere brændstofforbruget. Derefter genvindes den elektriske kraft på vej ned af bakken ved hjælp af regenerativ bremsning.

Coasting Guide

Coasting Guide

Det er den såkaldte Coasting Guide, der analyserer den indtastede rute for derved at kunne fortælle føreren, hvor på ruten, der kræves deceleration. Dette kan være en ændring af retningen eller en motorvejsafkørsel. Et symbol i instrumenteringen og et lydsignal informerer føreren om, at foden kan fjernes fra gaspedalen. På den måde reduceres brændstofforbruget ved at lade den elektriske motor optage energien fra decelerationen. 

Tophastighed

Tophastighed

160 km/t

CO2-udslip

CO2-udslip

115 g/km

0-100 km/t

0-100 km/t

11,2 sek

Forbrug

Forbrug

5 liter/100 km

Trækker op til 1.300 kg.

Trækker op til 1.300 kg.

KONA hybrid kan trække 600 kg. (uden bremser) og 1.300 kg. (med bremser). Anhængertræk er ikke muligt til Pure-varianten. 

Hvad vil du læse mere om?
Design

Design

Sikkerhed

Sikkerhed

Komfort

Komfort

Connectivity

Connectivity