Hyundai TUCSON

Billygtens historie

Artikel udgivet d. 30. juni 2023

Fra glødetråd til intelligent glimt i øjet

De hjælper dig til at se. Og de sørger for, at du kan blive set. Folk bliver draget af dem, når de ser på dig, og når alt kommer til alt, gør de lige så meget indtryk, som de giver udtryk. Forlygterne på en bil er nærmest som øjne, der forbinder din verden i kabinen med alt det, der foregår på den anden side af forruden.

Forlygternes udvikling

Lygterne er en vigtig del af bilens design og udtryk, men først og fremmest har de en kæmpe betydning for både sikkerhed og komfort. Derfor er det betryggende, at billygter har gennemgået en vild udvikling siden glødetrådens tid.

Der er en verden til forskel fra moderne forlygter til de gammeldags. Udviklingen er gået fra helt gammeldags olielamper, hvor den svage flamme gik ud, hvis der kom et vindpust, til nutidens højintelligente LED-lygter, der selv regulerer, hvornår de skal tænde og slukke, og hvor meget lys, der er brug for.

Hyundai følger med udviklingen og byder på moderne teknologi, samtidig med at vi sikrer, at teknologien er gennemarbejdet og afprøvet, så din og dine passagerers sikkerhed altid er på det højeste niveau.

I IONIQ 6 kan du få forlygter, der automatisk registrerer de biler, der kører foran dig og de biler, der kører imod dig i den modsatte vejbane. Lygterne justerer selv, så de oplyser vejen foran dig og giver dig det bedste og længst mulige udsyn, samtidig med at de ikke generer de øvrige trafikanter. På den måde er din sikkerhed i top, både i forhold til dit eget udsyn, og i forhold til de øvrige trafikanter.

Fra olielampe til halogen

De første lygter, der blev introduceret i bilbranchen, daterer sig tilbage til 1880’erne. Dengang var der tale om olielamper, der kunne blæse ud, hvis der kom et vindstød, og som hurtigt mistede pusten, hvis der kom en regnbyge. Olien blev skiftet ud med det mere modstandsdygtige acetylen, og på de fineste modeller blev lygterne udstyret med spejle, der sikrede, at lyskeglen blev peget i den rigtige retning.

I begyndelsen af 1900-tallet begyndte bilfabrikanterne at udvikle elektriske lygter til bilerne. Datidens teknologi gjorde det dog vanskeligt, for dynamoen, der skulle drive lygterne, skulle på samme tid være stor nok til at skabe strøm nok til at få pæren til at lyse, men også lille nok til at passe ind i bilen. Derfor gik der det meste af et årti, før de elektriske lygter blev standard.

I 1939 introducerede man første gang en lygte, der bestod af en forseglet kasse med glødetråd og en parabolsk reflektor, som sikrede en stærkere og mere fokuseret lyskegle. Lygterne var beskyttet mod vind og vand, men den brandvarme glødetråd gav ofte mørke pletter på lygtens glas, så den samlede lysstyrke var temmelig begrænset.

Alligevel skulle der gå 23 år, inden den næste store udvikling skete. I 1962 introducerede et konsortium fra Frankrig, Tyskland og Italien den første køretøjsmonterede halogenlampe. Den gav en mere holdbar løsning, ligesom føreren oplevede et langt bedre vejudsyn, fordi lyset var mere klart og kraftigt.

Xenon, LED og intelligente lygter

Xenon-lygten blev det næste store spring i udviklingen af billygter, og den blev lanceret i 1990’erne. Igen blev lysstyrken øget, og denne gang endnu mere betragteligt. Teknologien var relativt dyr, så i de første år var det kun de dyreste modeller, der blev udstyret med den nye type lygter, der frembragte det skarpe lys ved at bruge den inaktive xenon-gas til at skabe en elektrisk forbindelse mellem to metalelektroder.

De nye xenon-lygter, som også går under betegnelsen ’high intensity discharge’ blev efterhånden mere og mere udbredt. Godt nok var prisen højere, men de viste sig også at holde næsten tre gange så længe som halogenpæren, og derfor var der grundlag for at videreudvikle xenon-lygten, der i 2010’erne blev bragt up-to-date med den nye bi-xenon-teknologi, som Hyundai var med til at bringe på markedet i i40-modellen. Teknologien gjorde det også muligt at lancere den såkaldte ’fjernlysassistent’, der automatisk blændede ned for det lange lys, når andre bilister kunne blive generet af det.

Sideløbende med udviklingen af xenon-lygter, blev den nyeste type af billygter lanceret. Her var Hyundai også med til at skubbe på teknologien og udviklingen, for med IONIQ blev LED-lygter en betydelig del af udtrykket på Hyundais nyere modeller. Da LED-teknologien begyndte at ramme bilbranchen i midten af 00’erne, var det kun på de mest eksklusive modeller. IONIQ var imidlertid med til at udbrede LED-lygterne til biler i mere tilgængelige prisklasser. I dag er det nærmere reglen end undtagelsen, at en bil er udstyret med LED-lygter, som er mere holdbare og mindre energiforbrugende, og som lyser i en blålig nuance, der giver flere kontraster i førerens udsyn.

Kvinde går foran parket Hyundai TUCSON
Bagenden af Hyundai IONIQ 5

Topmoderne TUCSON og IONIQ

LED bliver i dag brugt til alle lygterne på flere af Hyundais modeller, og her er både IONIQ-modellerne og TUCSON med til at sætte nye standarder.
TUCSON

TUCSON

På TUCSON har vi lanceret de såkaldte 'parametriske forlygter', hvor forlygterne er skjult i bilens front, når de ikke er tændt, og hvor lygterne kommer til syne i forskellig grad alt efter hvilken type lys, der er behov for. Lygterne er udviklet på en måde, hvor de er beskyttet af særlige belægninger, der både øger deres holdbarhed og effektivitet.

Udforsk TUCSON
IONIQ 5

IONIQ 5

IONIQ 5 byder både på LED-lygter når det gælder forlygter, kørelys, baglygter og blinklys, og det betyder både, at denne model har et særligt designmæssigt udtryk, men også at lygterne understøtter den i forvejen høje sikkerhed, der kendetegner modellen. Det karakteristiske kørelys er endda fuldt integreret i de pixelerede forlygter, der er med til at give modellen et helt særligt præg.

Udforsk IONIQ 5
IONIQ 6

IONIQ 6

Udviklingen stopper imidlertid ikke der, for IONIQ 6 byder desuden på Matrix LED-forlygter, hvor LED-forlygterne ændrer sig i takt med de omgivelser, man kører igennem. Systemet har en automatisk funktion, der registrerer modkørende biler og biler, der kører foran. På den måde kan systemet blænde delvist ned for det lange lys, så det ikke forstyrrer andre bilister, men så de dele af lyset, der ikke er til gene, bliver ved at oplyse vejen mest muligt.

Udforsk IONIQ 6
Synlighed og sikkerhed

Synlighed og sikkerhed

De fleste ser nok mest bilens forlygter som en designmæssig og stilistisk måde at få bilen til at skille sig ud fra mængden. Men udviklingen af billygter har samtidig betydet, at lygterne har fået stor betydning for en øget sikkerhed for både dig og dine passagerer. Dels fordi dit eget udsyn og overblik over vejen er langt bedre med de mest moderne lygter, men også fordi de tager hensyn til de øvrige trafikanter på vejen, og hjælper dem med at få øje på dig.

Mere om sikkerhed
Flere artikler og nyheder

Flere artikler og nyheder

Tag et kig på vores artikelsektion, hvor du finder råd og vejledning og kan læse om alt fra vedligeholdelse og tests til kundehistorier og nyheder.

Flere artikler