Elektrisk køreglæde

Elbiler er kække, støjsvage og kvikke når du træder på speederen. Ganske enkelt en fornøjelse at sidde bag rattet i. Og så er de ofte også mere rummelige end benzin- og dieselbiler, fordi både drivaksel og gearkasse ikke optager pladsen.

Køreoplevelse

Det er alt andet end kedeligt at køre i en elbil

Takket være en elmotors høje drejningsmoment accelererer elbiler hurtigt og næsten lydløst. Det giver en dynamisk og behagelig køreoplevelse. Derudover skal du ikke skifte gear i en elbil, og du vil derfor opleve accelerationen jævn og effektiv. Kører du i en plug-in hybrid, får du samme effektive og behagelige acceleration – særligt når elmotoren driver bilen.

0-100 km/t

Elbil vs. benzinbil

Hvilken bil accelererer hurtigst fra 0 til 100 km/t?
IONIQ 5 vs i20

IONIQ 5 vs i20

IONIQ 5 (4WD med 77.4 kWt, 325 hk) = 5,2 sek

i20 (1.0 T-GDi, 100 hk, 6 gear manuelt) = 10,4 sek

IONIQ 5 vs TUCSON Mildhybrid

IONIQ 5 vs TUCSON Mildhybrid

IONIQ 5 (RWD med 58 kWt, 170 hk) = 8,5 sek

TUCSON (1.6 T-GDi MHEV DCT, 150 hk) = 9,6 sek

Komfort

Mere rummelighed. Mere komfort.

Elbiler har generelt en mere rummelig kabine fordi mange af de dele, som en forbrændingsmotor behøver, ikke er nødvendige i en elbil. Tag f.eks. IONIQ 5. Den har fleksible for- og bagsæder. Forsæderne kan lægges helt ned, så du kan tage en powernap, mens bilen oplader. Og bagsæderne kan nemt justeres frem og tilbage eller lægges helt ned, så bagagerummet bliver større. I vores bagagerumstest kan du få en fornemmelse for bagagerumsstørrelsen i vores modeller.
Rummelig bagagerum i en IONIQ 5

IONIQ 5

Bagagerummet i IONIQ 5 rummer 527 liter. Men når bagsæderne lægges ned, vokser det til 1.587 liter. Derudover er der et opbevaringsrum foran, hvor benzinmotoren normalt ville være, på 57 liter (24 liter hvis bilen er firhjulstrukket). Perfekt til opbevaring af f.eks. dit ladekabel.

Stort bagagerum i en IONIQ 5

TUCSON

Bagagerummet i TUCSON, afhængigt af drivlinje, rummer 620 liter og op til 1.799 liter, når bagsæderne lægges ned.

Bedre og mere behagelige køreture med Bluelink®

Bedre og mere behagelige køreture med Bluelink®

Bluelink® forbinder dig med din Hyundai – både før, under og efter din køretur. Med Bluelink kan du f.eks. få hjælp til at finde nærmeste ledige ladestander, og du kan få live trafikinformationer. Du kan også kontrollere, om bilen er låst, og hvis du har glemt, hvor du parkerede, kan du se din bils lokation i appen.

Læs mere
Mand slapper af i IONIQ 5 elbil med tilbagelænet passagersæde
Display i en IONIQ 5

Lyd og støj

Støjsvag kabine giver en magelig køretur

Selvom elbiler accelererer hurtigt, er kabinen støjsvag. Det resulterer i en behagelig køretur uanset, om du kører på motorvej eller inde i byen.
KONA Electric motor

Højere lydfrekvens og bedre isolering

Lyden fra en elmotor har en højere frekvens end den lyd, en konventionel forbrændingsmotor har. De højere frekvenser kan nemmere blokeres med isolering. Derfor giver en elektrisk drivlinje støjsvag kørsel.

Kørende IONIQ 5

Optimerede dæk

Lyden, som kommer fra vejen og dækkene, er meget den samme i en elbil som i en bil med en forbrændingsmotor. Dækkene er dog optimerede til lavere rullemodstand, som kan resultere i mindre støj.

IONIQ 6 elektrisk sedan

Aerodynamisk design

Elektriske biler er optimeret til at kunne opnå længst mulig rækkevidde. Ved høje hastigheder er det dog alligevel vindmodstanden, der udgør den største støjkilde. En ting man kan gøre, for at reducere støjen, er at erstatte sidespejlene med digitale sidespejle. De er nemlig mindre, og de minimerer dermed vindmodstanden og deraf støjen. Den nye IONIQ 6 kan fås med elektriske sidespejle.

Stilhed i kabinen ved elektrisk kørsel

Det lyder pludselig anderledes

Der er mere roligt i kabinen i en elbil, fordi der ikke er en larmende forbrændingsmotor. Derfor vil du opleve, at lyden fra f.eks. ventilationen eller klimaanlægget er mere fremtræden end ellers.

Elbiler giver et dæmpet bybillede

En af de helt store årsager til byens larm er accelererende køretøjer. Men med elbiler får byen en lidt anden lyd. En afdæmpet lyd. Så ud over at der under kørsel i elbiler ikke frigives CO2, så larmer de heller ikke så meget i bybilledet, som konventionelle biler gør.
Elbiler udsender kunstig motorlyd for at advare fodgængere ved lave hastigheder.

Hastigheder fra 0 til 30 km/t

Generelt larmer elbiler, der kører med en konstant lav hastighed, ca. 2-5 dB mindre end en bil med en forbrændingsmotor. Og når bilen udsender dens kunstige lyd for at advare fodgængere, larmer den 1 dB mindre.

IONIQ 5 og i30 kørende på motorvej

Hastigheder over 30 km/t

Ved hastigheder fra 30 km/t og derover er der ikke lige så stor forskel på lydniveauet mellem elbiler og biler med en forbrændingsmotor. Det er ganske enkelt fordi, vindmodstanden og lyden fra dæk og vej ved disse hastigheder er mere dominerende end motorens lyd.

Kvinde kigger ud over by

Store køretøjer larmer mere

Det største potentiale for at reducere støj ligger selvfølgelig hos de største køretøjer. Hvis lastbiler, varebiler og skraldebiler alle kørte på el, ville det reducere støjen inde i byen markant. Det samme gælder motorcykler og scootere.

Ingen udstødningsrør

Ingen udstødningsrør

Ahh. Så blev der stille. Elbiler har ingen udstødningsrør. Det betyder farvel til højlydte udstødningsrør og ødelagte lydpotter.

Vores elektriske biler

IONIQ 5

IONIQ 5

  • Op til 77.4 kWh batteri
  • Op til 507 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 18 min.**
IONIQ 6

IONIQ 6

  • Op til 77.4 kWh batteri
  • Op til 614 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 18 min.**
KONA Electric

KONA Electric

  • Op til 65.4 kWh batteri
  • Op til 513 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 41 min.**
TUCSON Plug-in Hybrid

TUCSON Plug-in Hybrid

  • Op til 13.8 kWh batteri
  • Op til 65 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 100% på ca. 3 timer og 30 min.**
SANTA FE Plug-in Hybrid

SANTA FE Plug-in Hybrid

  • Forventes lanceret i Danmark i 2024

*Rækkevidde iht. WLTP. Rækkevidden afhænger af udstyrsvariant, og kan variere afhængigt af vejforholdene, kørestil, temperatur og dæktype.

**Ladetid afhænger bland andet af batteritemperatur, batteriets og ladestanderens tilstand, den tilgængelige ladestrøm, laderens beskaffenhed, udendørstemperatur og antallet af brugere på samme lader.

Hvad vil du læse mere om?

Omkostninger

Omkostninger

Omkostninger
Sikkerhed

Sikkerhed

Sikkerhed

Ofte stillede spørgsmål om elektriske biler

Er elbiler mere støjsvage end diesel- og benzinbiler?
Er elbiler mere rummelige end diesel- og benzinbiler?
Hvilken Hyundai accelererer hurtigst fra 0 til 100 km/t?