Hyundai IONIQ Electric

Hvor længe holder batteriet i en elbil?

Artikel udgivet d. 17. maj 2023

Hvor lang levetid har elbilernes batterier egentlig, og koster det ikke en formue at udskifte batteriet, hvis det ikke længere virker optimalt? Det er nogle af de spørgsmål, som Hyundais forhandlere bliver mødt med. Men for ejere af en Hyundai-elbil – kommende såvel som nuværende – er der ingen grund til bekymring.

Myter og fordomme om elbiler

Elbiler har for mange været forbundet med spørgsmål om ladetid og rækkevidde, men i takt med at elbilernes batterier er blevet bedre, og der er kommet flere ladestandere, så er tvivlen blevet mindre. Elbiler er dog stadig forbundet med en række myter og fordomme. Ikke mindst tvivl og usikkerhed om batteriets levetid og frygt for store regninger, hvis batteriet skal udskiftes eller repareres.

Batterier i elbiler fra Hyundai

Ligesom der er forskel på biler generelt set, så er der også forskel på kvaliteten af batterierne og deres levedygtighed. Hos Hyundai er vi stolte af at levere elbiler, der holder over tid – også batterierne. Hyundai har solgt elbiler i mange år, og den allerførste elektriske bil, som blev lanceret fra Hyundai, var IONIQ Electric, som også fandtes som plug-in hybrid og hybrid. En undersøgelse af denne model, der blev lanceret i 2017, viser, at selv efter mange kilometer og års ejerskab, så er batteriet stadig på 100 procent for langt de fleste biler*.

 

Hos Hyundai har vi undersøgt mere end 24% af den kørende bestand på 1.013 af IONIQ Electric, og resultatet heraf viser, at batteriets SOH (red. State of Health) stadig er på 100% på langt de fleste biler, som blev testet. Kun ganske få var på mellem 95-99%.

Hyundai-ejer foran sin Hyundai IONIQ Electric
Fronten af Hyundai IONIQ Electric

Bo er imponeret over sin IONIQ Electric

At Hyundais batterier holder, kan Bo Kragelund fra Kolding, der til dagligt arbejder som jurist, bakke op om. For et år siden blev hans første IONIQ Electric, som han købte tilbage i 2018, desværre totalskadet i en trafikulykke – heldigvis kom ingen til skade – men inden ulykken tjekkede han løbende batteriet på bilen, der havde kørt hele 236.000 kilometer over lige knap 4 år. Lige før ulykken var batteriets SOH stadig på 100%.

"Det er ret imponerende, og det er ikke fordi, jeg har skånet batteriet, for jeg lader meget ofte på hurtigladere, og jeg kører også ofte batteriet langt ned, så der måske kun er 5-6 % tilbage", fortæller Bo Kragelund om sin tidligere IONIQ Electric og fortsætter: "Det er klart min erfaring, at Hyundais unikke BMS (red. Battery Manegement System) passer virkelig godt på bilens batteri, og jeg er på ingen måde nervøs for, om batteriet svigter over tid".

Købte en ny IONIQ Electric

Dagligt kørte Bo Kragelund 280 kilometer til og fra arbejde og med lange arbejdsrelaterede ture rundt i hele landet. Dertil brugte han den også til private ture med familien. Efter trafikulykken var Bo på jagt efter en tilsvarende IONIQ-model og fandt en, som havde kørt 126.000 kilometer. Her et år senere, hvor den har rundet 180.000 kilometer, kører den som den gamle helt uden problemer og med batteriets SOH på 100%.

"Jeg er så glad for den bil og har faktisk planlagt, at jeg vil beholde den i tyve år. Jeg er sikker på, at batteriet nemt kan følge med til det."

Bo Kragelund

Ikke nødvendigt at skifte hele batteriet

Skulle det alligevel ske, at Bos eller andre Hyundai-elbilejeres batteri ikke længere virker optimalt, så skal man ikke frygte, at hele batteriet skal udskiftes. Der kan selvfølgelig opstå helt særlige situationer, hvor udskiftning af batteriet kan være en nødvendighed. Men én af de helt store fordele ved Hyundais unikke batteri-teknologi, er, at langt de fleste reparationer af vores batterier kan klares ved at udskifte celler i batteriets modulopbygning frem for at skulle udskifte hele batteriet. Det er mindre belastende for klimaet og mindre belastende for den enkelte elbil-ejers økonomi, hvis det sker uden for garantiperioden, som er på 8 år eller 160.000 kilometer.

Den unikke teknologi ser Bo Kragelund også mange fordele ved. Han kan dog godt forstå de bekymrede spørgsmål fra kommende elbilsejere, for dem havde han selv. Men den tvivl er indtil videre kun blevet gjort til skamme.

Opbygning af Hyundai-batteri

Opbygning af Hyundai-batteri

Batteriets modulopbyggede struktur giver mulighed for en relativt simpel reparationsproces. Batteriet er grundlæggende konstrueret til at holde i hele bilens levetid. Skulle der ske en fejl på batterikassen kan denne ofte repareres, så man ikke behøver at skifte det komplette batteri – og mange penge kan dermed spares.

8 års batterigaranti

8 års batterigaranti

Hos Hyundai følger der en attraktiv batterigaranti med vores elbiler. Det giver tryghed og sikkerhed for, at din bils højspændingsbatteri er velfungerende og pålideligt. Batterigarantien gælder i 8 år, dog maksimalt 160.000 kilometer.

Mere om garanti
Elbiler og Hyundai-værksteder

Elbiler og Hyundai-værksteder

Alle autoriserede Hyundai-værksteder har mindst én elbil-tekniker, der er uddannet højspændingsekspert og dermed specialiseret i batterireparation. Dertil er alle værksteder certificeret og har det rigtige værktøj tilgængeligt for reparation af batteripakker.

Find værksted
Elbil oplader ved IONITY lynlader
Kvinde stiger ud af elbil
Flere artikler og nyheder

Flere artikler og nyheder

Tag et kig på vores artikelsektion, hvor du finder råd og vejledning og kan læse om alt fra vedligeholdelse og tests til kundehistorier og nyheder.

Flere artikler