10 udbredte påstande om elbiler

10 udbredte påstande om elbiler

Der kommer flere og flere elbiler på vejene i Danmark. Alene i år er mere end 25% af alle nye biler rene elbiler eller plug-in hybrider. Det positive billede ændrer dog ikke ved, at man stadig kan møde en udbredt skepsis blandt folk og en lang række påstande om elbiler.

Vi har samlet 10 af de mest udbredte påstande og givet dem et faktatjek. For det er heller ingen hemmelighed, at meget har rod i, hvad elbiler kunne præstere for 5-10 år siden – og ikke i dag.

1: Det tager lang tid at lade en elbil op

1: Det tager lang tid at lade en elbil op

FORKERT. Det kan godt være, at elbiler stadig ikke kan ’tankes’ lige så hurtigt som benzin- og dieselbiler, men det nærmer sig med hastige skridt. Det tager f.eks. kun 18 minutter at lade IONIQ 5 helt op til 80% ved en af de hurtigladere, som flere og flere ladestationer tilbyder – og faktisk kun 5 minutter at få 100 km ekstra på batteriet. Og investerer du ligesom mange andre i en hjemmelader, vil ladetiden sjældent være et problem, for så lader bilen jo bare, mens du sover.

2: Det er ikke til at komme til at lade en elbil op

2: Det er ikke til at komme til at lade en elbil op

TJAHHH. Det er korrekt, at antallet af ladestandere ikke helt er fulgt med den kraftige vækst i antallet af solgte elbiler. Man kan bare kaste et blik på mængden af sure opstød på de sociale medier fra frustrerede elbils-ejere, der har svært ved at finde eller få plads ved en lader specielt i de større byer. Den gode nyhed er dog, at en ambitiøs udbygning af ladenetværket i Danmark er godt i gang. Frem mod 2025 bliver antallet af offentlige ladestandere femdoblet – og så skulle vejen meget gerne være banet for nem(mere) opladning for alle.

3: Elbiler kører ikke så langt på en opladning, som de lover

3: Elbiler kører ikke så langt på en opladning, som de lover

KORREKT. Elbiler er på det område ikke anderledes end benzin- og dieselbiler. Den officielle rækkevidde måles efter en fast WLTP-skabelon og under særlige forhold – hvor der ikke er taget højde for brug af klimaanlæg, kørsel på motorvej, frost eller trailer på krogen. Fordelen ved WLTP er, at du nemt kan sammenligne på tværs af modeller, da de alle er testet på samme måde. Hos Hyundai udvikler vi konstant på både design og batteri, som begge har betydning for rækkevidden, og IONIQ 5 er eksempelvis flere gange blevet kåret som den mest effektive elbil på markedet. Afhængig af kørestil oplever nogen rent faktisk også at kunne køre længere end den oplyste rækkevidde.

4: Elbiler kan ikke trække ret meget

4: Elbiler kan ikke trække ret meget

FORKERT. Der er sket meget på dét område det seneste år. For jo! Førhen var elbiler og træk ikke en forenelig størrelse. Men det var dengang. I dag bliver flere og flere elbiler godkendt til at kunne trække 1.000 kg eller derover. Den nye Hyundai IONIQ 5 må f.eks. have helt op til 1.600 kg på krogen afhængig af batteristørrelse. Vær dog opmærksom på, at det går ud over rækkevidden at have trailer eller campingvogn spændt efter en elbil – akkurat som det også gør for benzin- og dieselbiler.  

5: Det er besværligt at køre på ferie i en elbil

5: Det er besværligt at køre på ferie i en elbil

TJAAAH. Der skal lidt mere planlægning til for at køre til Sydeuropa i en elbil. Ikke mange elbiler har pt. en rækkevidde på 800-900 km, som du måske er vant til fra din benzin- eller dieselbil. MEN pakker du lidt tålmodighed med i kufferten og planlægger, hvor du vil lade op undervejs, behøver en elbil på ingen måde bremse ferieglæden. Download f.eks. vores Charge myHyundai-app, så du altid har et overblik over de nærmeste ladestationer i hele Europa lige ved hånden. App’en ”A better routeplanner” bliver også ofte rost for at være god til planlægning af længere køreture. I øvrigt anbefaler FDM, at alle bilister tager en pause cirka hver anden time – og den tid kan jo fint bruges på at lade både egne og bilens batterier op.

6: Man skal ha’ vildt mange apps, kort og brikker for at kunne lade på farten

6: Man skal ha’ vildt mange apps, kort og brikker for at kunne lade på farten

TJAHHH. ’Mange’ er jo et relativt begreb, men det er sandt, at det med betaling for brug af ladestandere på farten er lidt af en jungle, fordi der findes så mange udbydere. Heldigvis indgår flere og flere udbydere aftaler om fælles roaming, så du bare skal have en enkelt ladebrik eller kort for at bruge deres ladestandere. Og den bølge er vi også med på hos Hyundai. Med Charge myHyundai har du med ét kort adgang til over 200.000 ladestandere i 29 europæiske lande.

7: Elbiler er ikke noget for pendlere

7: Elbiler er ikke noget for pendlere

TJAHHH. Der er naturligvis dem, som kører rigtigt langt hver dag – men vi vil vove at påstå, at de nye elbiler med noget længere rækkevidde end tidligere kan tilfredsstille de fleste pendlerbehov. IONIQ 5 kan f.eks. køre op til 481 km på en opladning og KONA Electric op til 484 km. Med en ladeboks med abonnement derhjemme kan du køre til en fast pris hver måned. Uanset hvor langt, du skal. Og så er bilen ovenikøbet fuldt ladet op hver morgen. I øvrigt kører danskere i gennemsnit 26,6 km om dagen i deres bil. Så for langt de fleste vil en elbil kunne holde dem kørende i dagevis.

8: Elbiler har højt værditab

8: Elbiler har højt værditab

TJAHHH. Alle nye biler taber som bekendt værdi i det øjeblik, de kører ud over kantstenen hos forhandleren, men endnu tyder intet på, at tabet er større for elbiler end for benzin- og dieselbiler. Det forventes samtidig, at efterspørgslen på el- og plug-in-hybrid-biler vil stige i fremtiden og det sammen med typisk lavere serviceudgifter kan i sidste ende gøre det til en god handel.

9: Elbiler er vedligeholdelsesfrie

9: Elbiler er vedligeholdelsesfrie

FORKERT. Det kunne ellers være dejligt, men elbiler skal altså vedligeholdes – om end ikke i helt så stort omfang som benzin- og dieselbiler. Elbiler bruger jo f.eks. ikke olie og har heller ikke lige så mange bevægelige dele. Til gengæld er det vigtigt at få efterset bremserne, da elbiler motorbremser, og den manglende brug af bremserne kan nedsætte bremseevnen. Også kølervæske til batteriet skal skiftes jævnligt for at sikre, at temperaturen er optimal, når batteriet lades op. Du kan dog glæde dig over, at der generelt ikke skal sættes helt så mange penge af til service, så på den måde er det en positiv historie.

10: Elbiler er ikke bedre for miljøet end benzin- og dieselbiler

10: Elbiler er ikke bedre for miljøet end benzin- og dieselbiler

FORKERT. Det kan godt være, at det lige nu er med et mulehår. Men eksperter verden over er ikke i tvivl om, at der på sigt er meget at hente – både i produktionen og på vejene. Klimarådets seneste rapport viser, at elbiler er et effektivt middel til at reducere den globale CO2-udledning. Og det bliver kun bedre i takt med, at mere og mere af vores el vil komme fra vedvarende energi. Hos Hyundai arbejder vi på at benytte bæredygtige materialer i interiøret i vores elbiler, ligesom vi løbende arbejder på at reducere forbruget af CO2 i produktionen af biler.

Flere artikler og nyheder

Flere artikler og nyheder

Tag et kig på vores artikelsektion, hvor du finder råd og vejledning og kan læse om alt fra vedligeholdelse og tests til kundehistorier og nyheder.

Til artikelsektion