Spar penge med en elbil

De miljømæssige fordele ved nul udledning af CO2 under kørsel er åbenlyse, men det har typisk også en økonomisk gevinst at køre på el – særligt, hvis du lader hjemme. Selvom der ofte skal flere penge op af lommen for at købe en elbil i forhold til en benzin- eller dieselbil, kan der være penge at spare på opladning, vedligeholdelse og afgifter.

Opladning

Ladepriser ude og hjemme

Måske spekulerer du over, hvad det vil koste dig at lade en elbil op i forhold til at fylde tanken med benzin eller diesel. Det afhænger naturligvis af priserne på brændstof og el, samt hvilken ladeløsning du benytter. Men vi vil alligevel forsøge at give et generelt overblik med grafen herunder, som viser et europæisk gennemsnit og sammenligner brændstof- og elpriser (i Euro).

 

Se, hvad det koster at køre i en KONA med benzinmotor i forhold til en elektrisk KONA, der er opladet hhv. hjemme og ude.

Europæisk omkostningsgennemsnit pr. 100 km

Sammenlign de forskellige brændstof- og elpriser pr. 100 km (i Euro).

*Costs based on the following models:
Petrol: KONA 1.6 T-GDI, 7-DCT, 146 kW (198 PS), 4WD with a combined Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) consumption of 7,4 l/100km at a fuel price of 1.70 Euro/l
Diesel: KONA 1.6 CRDi, 7-DCT, 100 kW (136 PS), 4WD with a combined WLTP consumption of 5,6 l/100km at a diesel price of 1.50 Euro/l
EV Charging (home): KONA EV 64 kWh battery, 150 kW (204 PS) with a combined WLTP consumption of 14.7 kWh/100km at an average electricity price for european households of 0.2474 Euro/kWh
EV Charging (road): KONA EV 64 kWh battery, 150 kW (204 PS) with a combined WLTP consumption of 14.7 kWh/100 km at an average electricity price of 0.6 Euro/kWh based on IONITY and Charge myHyundai (AC charging: 0.45 Euro/kWh, DC charging: 0.56 Euro/kWh, HPC charging: 0.79 Euro/kWh)

TUCSON Plug-in Hybrid holdende i indkørsel foran hus

Opladning hjemme

Du vil sandsynligvis, som mange andre elbilsejere, lade din elbil op derhjemme til den gældende elpris for private husstande. Prisen for at lade op derhjemme varierer på tværs af Europa – fra 0,08 Euro pr. kWh i Tyrkiet til 0,34 Euro i Danmark. Grafen herover sammenligner gennemsnitsprisen pr. 100 km ved el, benzin og diesel.

Bilejer tjekker sin bluelink app

Opladning ude

Du skal typisk betale for opladning med enten et kort eller en app. Og generelt er hurtigladning (DC-ladning) dyrere end standardladning (AC-ladning).

Fordelene opvejer prisen

Lad os se nærmere på den økonomiske gevinst ved at vælge en elbil. Opladning vil sandsynligvis være billigere end brændstof, behovet for vedligeholdelse er mindre, ligesom der er økonomiske incitamenter, der gør skiftet til en elbil mere attraktivt.

Tillad cookies, for at se denne video

Ladeboks

Udgiften til en ladeboks

Jo mere kraftfuld en ladeboks er, jo dyrere er den typisk. Valgfrie smarte funktioner som wifi-monitorering og programmerbar opladning øger prisen. Og så skal ladestanderen naturligvis installeres af en professionel tekniker, så det gøres både korrekt og sikkert.

Få en ladeboks installeret i samarbejde med Hyundai

Vi tilbyder gode ladeløsninger i samarbejde med Clever og OK.
OK Ladepakke

OK Ladepakke

  • Fleksible løsninger til opladning på privatadressen med afregning efter forbrug.
  • Anbefales til dig, der primært lader derhjemme.
Læs mere
Abonnementer fra Clever

Abonnementer fra Clever

  • Vælg friheden til at køre, som du vil. Med Clever kan du både lade hjemme og få adgang til Clevers store ladenetværk.
  • Anbefales til dig, der ofte lader ude.
Læs mere

Service

Udgifter til vedligeholdelse

Ligesom konventionelle biler skal til regelmæssigt service, skal en elbil det også. Men hvor en forbrændingsmotor består af hundredvis af bevægelige dele, har en elbil kun omkring en håndfuld. Det minimerer mærkbart risikoen for, at noget går i stykker. Og der er heller ikke brug for olieskift. Det er derfor, udgifterne til vedligeholdelse af en elbil i gennemsnit er omkring 1/3 lavere.
Vedligeholdelse og serviceintervaller på en elbil

Vedligeholdelse og serviceintervaller på en elbil

Bliv klogere på kravene til vedligeholdelse af en elbil og på serviceintervallerne.

Læs mere

Besparelser på den lange bane

Den højere investering i en elbil opvejes af lavere udgifter til den daglige drift. El er typisk billigere end benzin/diesel, har færre bevægelige dele, der kan gå i stykker, og er fortsat billigere, når det gælder afgifter. I de fleste lande vil gensalgsprisen på en elbil også være højere end på benzin- og dieselbiler. Derfor vil udgifterne til en elbil i hele dens levetid være lavere end til en bil med forbrændingsmotor.

Vores elektriske biler

IONIQ 5

IONIQ 5

  • Op til 77.4 kWh batteri
  • Op til 507 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 18 min.**
IONIQ 6

IONIQ 6

  • Op til 77.4 kWh batteri
  • Op til 614 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 18 min.**
KONA Electric

KONA Electric

  • Op til 65.4 kWh batteri
  • Op til 513 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 80% på ned til 41 min.**
TUCSON Plug-in Hybrid

TUCSON Plug-in Hybrid

  • Op til 13.8 kWh batteri
  • Op til 65 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 100% på ca. 3 timer og 30 min.**
SANTA FE Plug-in Hybrid

SANTA FE Plug-in Hybrid

  • Op til 13.8 kWh batteri
  • Op til 65 km elektrisk rækkevidde*
  • Oplad fra 10 til 100% på ca. 3 timer og 30 min.**

*Rækkevidde iht. WLTP. Rækkevidden afhænger af udstyrsvariant, og kan variere afhængigt af vejforholdene, kørestil, temperatur og dæktype.

**Ladetid afhænger bland andet af batteritemperatur, batteriets og ladestanderens tilstand, den tilgængelige ladestrøm, laderens beskaffenhed, udendørstemperatur og antallet af brugere på samme lader.

Hvad vil du læse mere om?

Sikkerhed

Sikkerhed

Opladning

Opladning