FAQ
Find svar på dine spørgsmål om Hyundai
Betegnelser og forkortelser
ABS: Anti-lock Brake System er et system, der forhindrer hjulene i at blokere under opbremsninger. På biler uden ABS kan hjulene blokere under en kraftig opbremsning. Dette bevirker, at man ikke længere kan styre bilen, idet dækkene glider hen over asfalten. Med ABS vil hjulene ikke blokere, og det er muligt at styre bilen under selv de hårdeste opbremsninger.
BAS: Tests viser, at de fleste billister ikke bremser hårdt nok i nødsituationer, men med Brake Assist System assisteres bilens fører i en nødbremsesituation. Det sker ved, at BAS tilfører det maksimale bremsetryk, hvis føreren træder hurtigt, men ikke hårdt nok på bremsepedalen. På denne måde kan bremselængden forkortes med de afgørende meter, der kan forhindre en ulykke.
Blue Drive: Blue Drive er Hyundai’s betegnelse for biler med specielle miljøforbedrende tiltag.
EBD: Electronic Brakeforce Distribution optimerer effekten af bilens ABS-bremser. EBD-systemet fordeler bremsekraften optimalt på de enkelte hjul, så stabiliteten opretholdes ved hårde opbremsninger.
ESP: Electronic Stability Program er en videreudvikling af ABS systemet, som øger sikkerheden betydeligt. ESP-systemet sørger for, at du kan blive ved med at styre i den retning, du ønsker, hvis der indtræffer noget uregelmæssigt som f.eks. en udskridning. Systemet griber ind i et splitsekund og hjælper med at rette bilen op. ESP kendes også under navne som ESC, ASC og VDC.
HAC: Med Hill Assist Control behøver du ikke længere være nervøs for at genoptage kørslen efter et kort ophold på en stejl bakke. Teknologien sørger for, at den eneste vej er fremad – og opad. Funktionen kendes også under navnet ”Hill Hold”.
ISG: Det innovative Idle Stop & Go-system, som også er kendt under forkortelsen ISG, maksimerer brændstofeffektiviteten ved at stoppe motoren, når du holder i frigear og slipper koblingen. Systemet anvendes typisk under bykørsel, når du standser for rødt lys, eller i tæt køtrafik med hyppige standsninger og efterfølgende start igen. Din motor starter straks igen, når du træder på koblingen for at sætte bilen i 1. gear. I mellemtiden har du sparet brændstof.
ISOFIX: En autostol med Isofix sikkerhedssystem kan forbindes til bilens sæde. De indbyggede beslag til montering af barnestolen på bagsædet gør, at du kan fastgøre den med et enkelt klik. På den måde er autostolen fastspændt på den bedst mulige måde.
LED lys: LED er en forkortelse for Light Emitting Diode, altså en elektronisk pære, som afløser de gamle glødepærer. LED giver maksimal klarhed og øget synlighed, og derudover lyser LED hurtigere op end almindelige lygter. Endelig er LED brændstofbesparende, fordi de ikke forbruger så meget strøm som en almindelig glødepære.
LKAS: Lane Keeping Assist System er designet til at alarmere føreren, hvis bilen er ved at forlade sin vognbane, uden at der først er blevet signaleret med blinklyset. LKAS afgiver alarm og giver rattet et blødt puf, så føreren igen bliver opmærksom og aktivt retter bilen op i vognbanen.
TCS: Traction Control System er et system, som elektronisk kan forhindre hjulspin. F.eks. i glat, fedtet føre eller på løst underlag vil bilens TCS bremse det spindende hjul, og derved overføres der mere trækkraft til de øvrige hjul. TCS'en fungerer så at sige som spærredifferentiale, der sørger for at sende trækkraften til de hjul, som har bedst fat i underlaget. Det sikrer et optimalt vejgreb under de fleste forhold.
VSM: Vehicle Stability Management et elektronisk stabilitetssystem som funger sammen med ESP systemet. Systemet hjælper dig ved at give små nyk i rattet med at for at rette bilen op, hvis man f.eks. kører på sne og bilen er på vej til at snurre rundt, når det ene hjulpar har fat i asfalten, mens det andet drejer rundt på sneen.
DBC: Downhill Brake Control fastholder en stabil lav hastighed, når du skal ned ad en stejl bakke.
Bluelink
Nej, det er desværre ikke muligt at eftermontere Bluelink, da det kører på et SIM-kort, der installeres i bilen ved produktion.
Følg aktiveringsvejledningen, når du har downloadet Bluelink-appen, opret din bruger og connect til din bil. Er du usikker eller får du brug for hjælp, kan din forhandler hjælpe dig med at aktivere Bluelink.
Hvis du er i tvivl, om din Hyundai har Bluelink, kan du altid kontakte din nærmeste Hyundai-forhandler.
Nej, men ved at tilmelde dig minHyundai, er du sikker på at få dine service- og karosserieftersynspåmindelser, adgang til digitale servicebog og andre vigtige information fra Hyundai Danmark.
Læs mere om minHyundai her.
minHyundai hjælper dig med mange vigtige områder omkring din Hyundai. Fordele som påmindelser om service- og karosserieftersyn, adgang til din digitale servicebog, opkald til Hyundai Vejhjælp og mange flere gode fordele for dig som Hyundai ejer.
Bluelink forbinder dig direkte med din Hyundai og du kan på den måde styre flere funktioner i bilen direkte via Bluelink-appen. Kontakt din lokale Hyundai forhandler for mere information.
Har du problemer med Bluelink, kan du kontakte Bluelink-supporten på [email protected].
Du er naturligvis også altid velkommen til at kontakte din nærmeste forhandler.
Finansiering
Ja! Din lokale Hyundai-forhandler kan med Hyundai Finans i ryggen tilbyde dig en lang række attraktive finansierings- og leasingmuligheder. Det er uanset, om du kommer som privatperson eller som erhvervskunde.
Læs mere om Hyundai Finans her.
Hos din Hyundai-forhandler er kompetente konsulenter altid klar til at hjælpe dig bag rattet i en ny Hyundai – og med at give dig et godt finansieringstilbud, der er tilpasset dig og dit budget.
Find din nærmeste Hyundai forhandler her.
Forsikring
Ja! Du kan godt tegne en ansvars- og kaskoforsikring på din "gamle" Hyundai.
Bilen må dog højst være 15 år gammel på det tidspunkt, hvor forsikringen tegnes. Det gælder også demobiler og leasede biler. Hyundai Forsikring omfatter følgende modeller: i10, i20, i30, KONA, IONIQ og Tucson.
Bemærk, at forsikringen ikke tilbydes til erhvervsbiler, og at din Hyundai skal være købt/leaset via en autoriseret Hyundai-forhandler.
For mere information om betingelser ved Hyundai Forsikring her.
Ja! Din autoriserede Hyundai-forhandler kan tilbyde dig en god og konkurrencedygtig bilforsikring, som både kan tegnes på nye og brugte Hyundai-biler, der er op til 15 år gamle.
Læs meget mere om forsikringsbetingelserne, priser og dækning her.
Garanti
Nej, desværre. Alle krav om garantiarbejde skal ske ved henvendelse til et autoriseret Hyundai værksted inden for bilens garantiperiode. Det er helt ufravigeligt.
Skulle du være så uheldig, at din Hyundai går i stykker i udlandet, skal du henvende dig på et autoriseret Hyundai-værksted. Husk at medbringe bilens servicehæfte. Hvis du ikke i det daglige benytter et autoriseret Hyundai-værksted til servicering, skal du samtidig have dokumentation for korrekt vedligeholdelse med. Såfremt din bil er korrekt vedligeholdt og under garanti, vil det udenlandske Hyundai-værksted udbedre problemerne uden beregning for dig. Det er alene en autoriseret Hyundai-forhandle/værksted, som kan udbedre garantiberettiget arbejde uden beregning for dig.
Du skal ringe til Hyundai Vejhjælp.
Hyundai Vejhjælp har telefonnummer +45 70 30 17 07.
Hyundai Vejhjælp dækker i Danmark samt Europa, du skal blot sørge for at overholde bilens serviceeftersyn på et autoriseret Hyundai-værksted i Danmark.
Kan bilen ikke repareres inden for tre arbejdsdage – sørger Hyundai Vejhjælp for en overdragelse til SOS International. Såfremt din Hyundai er kaskoforsikret, vil SOS International hjælpe dig til den nærmeste Hyundai-forhandler i Danmark. Her vil de sørge for, at din Hyundai bliver repareret, så du hurtigst muligt kan komme videre.
I forbindelse med trafikuheld overdrages sagen direkte til SOS International via bilens kaskoforsikring.
I udlandet kan du blive bedt om at betale kontant til en lokal vejhjælpstjeneste. Hyundai Vejhjælp refunderer dine omkostninger, når du vender hjem. Du skal blot aflevere udgifts-bilag i form af kvitteringer og bilag hos dit Hyundai-værksted.
Bemærk. Uanset om du er i Tyskland, Holland eller andet steds er det kun autoriserede Hyundai forhandlere- og værksteder, som kan foretage garantiberettiget arbejde uden beregning.
Nej. Enhver form for tuning, inklusive chiptuning vil automatisk betyde, at fabrikkens garanti bortfalder på bilen.
Der er 5 års garanti UDEN kilometerbegrænsning på alle Hyundai biler.
Gælder dog ikke biler indregistreret som taxi/Flextrafik.
Læs mere om vores 5 års garanti uden kilometerbegrænsning her.
Som udgangspunkt har Hyundai ikke en standardiseret kulanceordning. Til gengæld har Hyundai markedets bedste garantiordning - 5 år garanti UDEN kilometerbegrænsning. Der findes dog enkelte tilfælde, hvor Hyundai per kulance dækker helt eller delvist en reparation, selvom garantiperioden er udløbet. I disse tilfælde er det en betingelse, at bilen er korrekt vedligeholdt ved et autoriseret Hyundai-værksted.
Nej. Du skal henvende dig på et autoriseret Hyundai-værksted. Medbring bilens servicehæfte og dokumentation for korrekt vedligeholdelse. Kun et autoriseret Hyundai værksted kan udføre reklamationsberettiget arbejde på vegne af Hyundai.
Find dit lokale Hyundai værksted her
Sporing og afbalancering af bilens hjul er ikke omfattet af Hyundais garanti. Det skyldes, at justering af hjulenes sporing og afbalancering altid er afhængig af dit kørselsmønster og øvrige omgang med bilen. En uheldig opkørsel af en kantsten, sportskørsel, et hul i vejen osv. – alt det kan bringe bilens sporing ud af justering, og er derfor ikke omfattet af fabrikkens garanti.
Nej. Supplerende rustbeskyttelse vil ikke påvirke din bils gennemtæringsgaranti. Det er kun, hvis der er opstået en skade som følge af den ekstra rustbeskyttelse. Det kan eksempelvis være rust i forbindelse med et hul, som er boret i karosseriet i forbindelse med påføring af rustbeskyttelse.
Ved efterbehandling med anti-korrosionsmiddel skal der anvendes produkter som er kompatible med de produkter, som Hyundai har anvendt i forbindelse med produktionen af bilen.
Bilen skal oprindeligt være solgt af en autoriseret Hyundai-forhandler i EØS eller Schweiz til en kunde, som ikke har erhvervet bilen med henblik på videresalg.
Bilen skal have været indregistreret i det land, hvor den eksporteres fra. Derudover skal den sælgende forhandler i afsenderlandet indberette registreringen til det pågældende lands Hyundai-importør.
I forbindelse med indregistrering af en parallelimporteret Hyundai er det bilens første indregistreringsdato i oprindelseslandet, der tæller som garantistartdato.
Bilen skal af oprindelig sælgende forhandler være oprettet korrekt i Hyundais garantisystem.
Serviceplaner tilpasses i Europa ud fra lokale forhold og der kan derfor være variationer på tværs af lande. Vi anbefaler, at dansk indregistrerede biler følger den danske serviceplan for at sikre, at der ikke opstår tvivl om servicehistorikken i forbindelse med potentielle reklamationer, som kan dækkes af fabriksgarantien. Fabriksgarantien gælder, så længe bilen har fået udført service efter den plan, der anbefales i Danmark.
Bilen vedligeholdes i henhold til Hyundais vedligeholdelsesprogram, og det er altid ejeren af bilen, der har ansvaret for at kunne dokumentere denne vedligeholdelse. Det er ligeledes ejerens ansvar at skaffe dokumentation om bilens oprindelse, hvis behovet for garanti måtte opstå.
I situationer hvor der måtte være en reklamation eller mangel på bilen, der ikke kan defineres som garanti, vil det altid være den sælgende forhandler, som står for kundens to års reklamationsret jf. købeloven.
Alt afhængig af hvilket land bilen er produceret til, kan der være forskelle i bilernes specifikationer, og Hyundai Danmark kan ikke ansvarliggøres for disse.
Fabriksgarantien er gældende, så længe bilen har fået udført de serviceintervaller, som bilen anbefales her i Danmark. Serviceplanerne tilpasses forholdene i de enkelte europæiske lande, og der kan derfor være variationer fra land til land. For biler, der er indregistreret i Danmark, og som bruges i Danmark, anbefaler vi, at den danske serviceplan bliver fulgt. minHyundai understøtter kun den danske serviceplan og kan ikke tage højde for andre beslutninger om, hvordan bilen vedligeholdes. Eventuelle service, der er foretaget, før bilen kommer til Danmark, skal derfor opbevares fysisk for at sikre dokumentationen. Ved at følge den danske serviceplan sikrer du også, at der ikke opstår tvivl om servicehistorikken i forbindelse med potentielle reklamationer, som kan dækkes af fabriksgarantien.
Kørsel & Forbrug
Alle nye bilers brændstofforbrug oplyses iht. EU norm EEC 1999/100. Denne norm er fremkommet på et laboratorium efter en 100% standardiseret testmetode og tjener primært det formål, at to ellers forskellige biler kan sammenlignes i forhold til brændstofforbrug. Udstyr, køremønster, vedligeholdelse og et hav af andre faktorer spiller ind på en given bils aktuelle brændstofforbrug. Vil du vide mere omkring disse oplysninger samt have gode råd til økonomisk kørsel, så kan du læse mere på Færdselsstyrelsens hjemmeside www.fstyr.dk
Du kan også læse denne artikel fra FDM, som beskriver EU-normen.
Hold afstand. Kører du for tæt på forankørende, er det dem, der bestemmer din kørestil. Vær opmærksom på forhindringer, slip speederen i god tid og behold bilen i gear. Accelerér hurtigt op til den hastighed, du vil køre og hold derefter speederen i ro. Spring et gear over og kør i højeste gear uden bilen sejtrækker. Stop motoren, når du holder stille. Biler bruger også brændstof i tomgang.
Modeller
På vores "Priser og brochurer"-side finder du link til brochurer og prislister for alle modeller.
Du kan også altid finde brochuren for en specifik model på modellens "priser og udstyr"-underside.
Hvis du er i tvivl, er du velkommen til at tage kontakt til din lokale Hyundai-forhandler, som kan udlevere et fysisk eksemplar til dig.
Find nærmeste Hyundai forhandler her.
Klik på "Find Forhandler" i øverste højre hjørne.
Find nærmeste Hyundai-forhandler her.
Det kan du på siden for den enkelte Hyundai-model. Eller på den samlede prislisteside, som du finder her.
Du kan se, hvilke modeller der er på lager her.
Service
Det gør du her! Find dit lokale Hyundai-værksted her.
Kig i servicebogen eller servicetillægget. Her kan du se, hvornår din Hyundai skal serviceres. Din Hyundai-forhandler kan altid vejlede og rådgive dig omkring service og serviceaftaler.
Find dit lokale Hyundai værksted her.
Ja, det har det. Din bil er programmeret til at blive serviceret på de pågældende tidspunkter. Det er vigtigt, at du overholder dette, for det er med til at sikre, at din Hyundai bliver ved med at yde dig optimal køreglæde. Skulle det knibe for dig at få tid til korrekt servicering på dit normale værksted, skal du sørge for at få tid på et andet værksted så hurtigt som muligt. Vi anbefaler ikke, at din bil på noget tidspunkt overskrider serviceintervallet.
Ja, hvis du er tilmeldt minHyundai. Via minHyundai modtager du automatisk indkaldelser til serviceeftersyn og karrosserieftersyn, når du har sagt ja til e-mailmarkedsføring. Husk dog, at rettidig og korrekt vedligeholdelse i sidste ende alene er et ansvar, der påhviler dig som ejer.
Læs mere – og tilmeld dig minHyundai nemt og gratis lige her.
Ja! Du har frit valg i forhold til valg af værksted. Du kan også vælge et udenlandsk Hyundai-værksted, uden at dette påvirker din garanti negativt. Du skal dog være opmærksom på, at serviceeftersynene skal foretages fuldstændigt efter Hyundai-fabrikkens forskrifter og det danske serviceprogram, som er beskrevet i det medfølgende materiale til bilen.
Hvis du ikke anvender et dansk autoriseret Hyundai-værksted, skal du som kunde sørge for nødvendig dokumentation, herunder udspecificeret faktura samt tjekliste for udført arbejde.
Ved at anvende et dansk autoriseret Hyundai-værksted kan du være sikker på, at værkstedet selv kan finde eller skaffe alle oplysninger om køretøjets tidligere service og reparationer.
Når du anvender et dansk autoriseret Hyundai-værksted, får du desuden automatisk fornyet din Hyundai Vejhjælp. Samtidig er du sikker på, at din bil bliver kontrolleret for tekniske opdateringer og kampagner.
Hyundais garanti gælder i hele Europa, men serviceplanerne tilpasses ud fra lokale forhold i de enkelte europæiske lande, og derfor kan der være forskel fra det ene land til det andet - og således også mellem danske og udenlandske Hyundai-biler.
For biler, der er indregistreret i Danmark, og som bruges i Danmark, anbefaler vi, at den danske serviceplan følges. Det vil sikre, at der ikke opstår tvivl om servicehistorikken i forbindelse med potentielle reklamationer, som kan dækkes af fabriksgarantien. Med andre ord anbefaler vi, at en dansk indregistreret Hyundai vedligeholdes efter danske vedligeholdelsesplaner.
Desuden dækker Hyundai Vejhjælp kun, hvis den danske serviceplan overholdes og udføres af et autoriseret Hyundai-værksted, ligesom minHyundai kun dækker de danske serviceplaner og derfor ikke kan tage højde for andre vedligeholdelsesbeslutninger. De service, der er foretaget, før bilen er kommet til Danmark, skal derfor opbevares fysisk, så dokumentationen kan bevares.
Find dit lokale Hyundai-værksted her.
Som udgangspunkt skal alle serviceeftersyn dokumenteres med en faktura fra det værksted, som har udført et vedligeholdelseseftersyn på din Hyundai. Denne faktura skal indeholde oplysninger om data på bilen, chassisnummer og/eller registreringsnummer samt oplysninger om det udførte arbejde og udskiftede reservedele.
Derudover skal fakturaen indeholde specifikationer, f.eks. numre på de reservedele, som er blevet udskiftet ved serviceeftersynet. Kvaliteten og typen af olie og andre smøremidler skal ligeledes være anført. Er der blevet benyttet ”uoriginale” reservedele, så skal du også have dokumentation for, at disse dele har samme kvalitet som originale Hyundai-reservedele.
Værkstedet, som servicerer din Hyundai, skal sidst men ikke mindst også dokumentere omfanget af arbejdet ved serviceeftersynet. Det sker ved et afkrydset og underskrevet ”tjek-skema”. Dette skema er din garanti for, at alle punkter i henhold til Hyundai Motors forskrifter er blevet udført. Skemaet skal udleveres af værkstedet og medbringes sammen med fakturaen for det enkelte serviceeftersyn.
Ovennævnte gælder også, hvis bilen serviceres hos et aut. Hyundai-værksted i udlandet.
Find dit lokale Hyundai-værksted her.
Du skal opbevare dokumentation for korrekt vedligeholdelse i hele bilens garantiperiode. Det skal du af den grund, at hver gang du henvender dig på et autoriseret Hyundai-værksted vedrørende krav om garantiberettiget arbejde i garantiperioden – skal du kunne fremvise denne dokumentation.
Hyundai Bil Import A/S har ”autoriseret” de danske værksteder i henhold til danske Hyundai standarder. Problemet er, at der kan være betydelig forskel på standarderne mellem de enkelte europæiske lande. Da Hyundai Bil Import A/S udelukkende kan kontrollere og certificere de danske Hyundai værksteder, er alene et stempel fra et dansk autoriseret Hyundai værksted tilstrækkelig dokumentation for korrekt vedligeholdelse herhjemme.
Vejhjælp
Hyundai Vejhjælp dækker i hele Europa, ekskl. Grønland og Færøerne. Aftalen er gældende frem til næste autoriserede serviceeftersyn. Hyundai Vejhjælp er forudsat, at evt. sikkerhedsrelateret ekstraarbejde udføres på et autoriseret Hyundai-værksted.
Du kan anvende Hyundai Vejhjælp ved:
- Teknisk nedbrud
- Startproblemer
- Punktering
- Bjærgning/fritrækning
- Indelåste eller tabte bilnøgler
- Hvis du kører tør for brændstof
- Forkert påfyldning af brændstof
- Trafikskader
Hyundai Vejhjælp gælder for personbiler og varebiler op til en totalvægt på 3.500 kg.
Læs mere om Hyundai Vejhjælp her!
Diverse
Nej. Alle Hyundai-biler er registreret med en maksimum anhængervægt. Det betyder, at de ikke kan vejes op. Du kan derimod ofre en smule af campingvognens lasteevne og veje din campingvogn ned, så du må trække den med din Hyundai. For mere detaljeret information beder vi dig kontakte dit lokale motorkontor eller synssted.
Du er også velkommen til at kontakte din lokale Hyundai-forhandler her.
Alle autoriserede Hyundai-værksteder i Danmark ejes og drives selvstændigt. Det vil sige, at de er uafhængige af Hyundai Bil Import A/S. Hvis du ønsker at klage over værkstedet eller anke en afgørelse, skal du gøre dette til værkstedets/forhandlerens ejer eller leder. De vil da tage hånd om sagen.
Find din lokale Hyundai forhandler her.
Hvis du har købt en Hyundai, der er importeret fra Tyskland til Danmark, kan du desværre ikke ændre sproget til Dansk på pop up-beskederne, der vises i infotainmentsystemet, da bilen oprindeligt er født til det tyske marked. Menupunkterne kan du godt indstille til Dansk.